Kontakt
Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].
Göteborgs Spårvägar M28
Göteborgs Spårvägar M28 722 och 732 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.
-
M28 är den äldsta av Göteborgs fyra spårvagnstyper i trafik. De är precis som alla nuvarande spårvagnar i Göteborg av typen enriktningsvagn, vilket innebär att de endast har förarplats i ena änden och dörrar på ena sidan. 70 vagnar levererades mellan 1965 och 1967, och nästan alla är fortfarande i trafik. Tillsammans med föregångaren M25 och efterföljaren M29 utgör de pedalvagnarna i Göteborg, och som namnet antyder så körs de med fotpedaler, istället för med handkontroller som annars brukligt. Precis som i en automatväxlad bil har vagnarna två pedaler, en för pådrag och en för broms. Namnet började som ett smeknamn för att kunna särskilja dessa äldre vagnar från de nyare M21-vagnarna. M21 finns inte längre i trafik, men de är alla ombyggda till typ M31 istället, och går fortfarande i trafik. Så småningom accepterades namnet pedalvagn och det används nu även i officiella dokument. M25 finns inte längre i trafik, men flera stycken finns bevarade hos Spårvägssällskapet Ringlinien.
---
M28 trafikerar följande av Göteborgs spårvägslinjer:
- 1: TYNNERED-FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-LINNÉPLATSEN-JÄRNTORGET-STENPIREN-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-REDBERGSPLATSEN-ÖSTRA SJUKHUSET
- 2: HÖGSBOTORP-MARKLANDSGATAN-LINNÉPLATSEN-SEMINARIEGATAN-VASAPLATSEN-GRÖNSAKSTORGET-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-KORSVÄGEN-KROKSLÄTT-MÖLNDAL
- 3: MARKLANDSGATAN-VAGNHALLEN MAJORNA-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-VASAPLATSEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-REDBERGSPLATSEN-KÅLLTORP
- 5: LÄNSMANSGÅRDEN-BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-LILLA BOMMEN-BRUNNSPARKEN-VALAND-KORSVÄGEN-LISEBERG-KÅLLTORP-ÖSTRA SJUKHUSET
- 6: LÄNSMANSGÅRDEN-BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-NORDSTAN-BRUNNSPARKEN-GRÖNSAKSTORGET-JÄRNTORGET-LINNÉPLATSEN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-KORSVÄGEN-ULLEVI-REDBERGSPLATSEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-KORTEDALA
- 7: TYNNERED-FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-VASAPLATSEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-BERGSJÖN
- 10: BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-LILLA BOMMEN-BRUNNSPARKEN-VALAND-VASAPLATSEN-CHALMERS-WAVRINSKYS PLATS-GULDHEDEN
- 11: SALTHOLMEN-LÅNGEDRAG-KUNGSSTEN-MARIAPLAN-EKEDAL-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-GRÖNSAKSTORGET-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-BERGSJÖN
- 13: BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-NORDSTAN-CENTRALSTATIONEN-KORSVÄGEN-CHALMERS-SAHLGRENSKA
---
M28 går fortfarande i trafik och går nästan alltid tillsammans med M28. Vagnarna är multipelkörbara, men hållplatserna tillåter inte längre så långa tåg som förr då det förekom både tre- och fyravagnståg. Hållplatserna har dock förkortats så att endast två vagnar får plats. Nu körs oftast en M29 först med en M28 bakom, eftersom nästan alla M28 saknar biljettautomat, medan M29 har dessa. Det förekommer även tåg med dubbla M28 eller dubbla M29, men det är inte så vanligt. Även enkelvagnar förekommer på grund av vagnbrist.
Ett tåg bestående av M29 818 och M28 758 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.
Interiör Göteborgs Spårvägar M28. Foto: Anton Andersson - 2015.
---
När man skulle beställa en efterföljare till M25 ville man ha en vagn av samma typ, och precis som M25 skulle de nya vagnarna också tillverkas av Hägglunds, men så blev inte fallet. M28 byggdes istället av ASEA, och anledningen till detta var att Hägglunds hade sina orderböcker fulla och inte kunde ta emot fler beställningar. Hägglunds ville inte lämna ut sina ritningar så istället fick man låna ut en vagn från Göteborg till ASEA så att de kunde kopiera den. Man konstruerade dock ett helt nytt elsystem. Eftersom en del av vagnarna levererades före högertrafikomläggningen gick de baklänges bakom vänstertrafikvagnar den första tiden för att få dörrarna på rätt sida.
Efter flera bränder på Angeredsbanan där flera M28 blivit totalförstörda infördes det 2008 förbud för pedalvagnar på Angeredsbanan. Detta på grund av att på nämnda bana är hastigheten hög och avståndet mellan hållplatserna långt, vilket har lett till vagnarna har överhettats.
Eftersom vagnarna är så gamla har de blivit renoverade flera gånger, bland annat har de försetts med luckor framför boggierna för att förhindra att folk hamnar under vagnen. De har även försetts med moderna destinationsskyltar av fullmatristyp.
Det var meningen att både M28 och M29 skulle varit utrangerade för länge sedan, men de har blivit kvar på grund av den kraftiga vagnbrist som Göteborgs Spårvägar lider av. Vagnbristen beror både på grund av tekniska problem med de nya spårvagnarna av typen M32, men också på grund av ökande trafik. Eftersom vagnbristen är så akut så råder det för tillfället skrotningsförbud för spårvagnar, vilket har inneburit att även mycket svårt skadade vagnar som egentligen skulle ha skrotats också har reparerats.
M28 är dock inte en helt nutidsenlig konstruktion, och det finns vissa saker som kan ställa till bekymmer. Vagnarna saknar lågt golv vilket gör att man inte kan ta ombord rullstolar, och detta har skapat en hel del kritik mot Göteborgs Spårvägar. Ibland har rullstolsburna tvingats vänta i timmar eftersom det bara har kommit pedalvagnar och inga låggolvsvagnar. Man försöker därför balanda vagnarna så att det inte ska gå för många pedalvagnar efter varandra.
De mittersta och bakre dörrarna öppnas inte automatiskt utan måste öppnas av resenären, vilket kan vålla bekymmer. Dörrarna är inte elektriskt manövrerade utan måste öppnas med kraft, och ibland kan de vara mycket svåra att få upp på grund av den kraftiga fjädringen som håller dörrarna stängda. Om man släpper dörrarna går de genast igen. Några M28 har dock försetts med elektriska mittdörrar.
Kopplen är en säkerhetsrisk eftersom de sticker ut ganska långt framför vagnarna. Vid kollisioner med bilar är kopplet det som träffar först och oftast orsakar det stora skador på bilen, och ganska ofta även personskador.
Trots dessa problem och den höga åldern finns det inga planer på att skrota M28 och de kommer att rulla på Göteborgs gator i många år till.
---
Göteborgs Spårvägar M28: 701-711, 713-718, 720-724, 726-732, 734, 735, 737-743, 745-749, 751-763, 766-768, 770 = 60 st. |
M28: |
Typ: Spårvagn, enkel Längd: 15132 mm Axelföljd: Bo'Bo' Tjänstevikt: 16,8 ton Effekt: 176 kW Hastighet: 60 km/h Tillverkare: ASEA Byggår: 1965-1967 Sittplatser: 38 st Ståplatser: 78 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Göteborgs Spårvägar M28 701 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Evald. |
Göteborgs Spårvägar M28 702 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Viran Rydqvist. |
Göteborgs Spårvägar M28 703 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 704 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Wilhelm o August Röhss. |
Göteborgs Spårvägar M28 705 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Ester i Brunnsparken. |
Göteborgs Spårvägar M28 706 |
Göteborgs Spårvägar M28 706 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Sixten Camp. |
Göteborgs Spårvägar M28 707 |
Göteborgs Spårvägar M28 707 vid Centralstationen. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 708 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 709 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Kerstin Svensson. |
Göteborgs Spårvägar M28 710 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Maja Stina Berntsson. |
Göteborgs Spårvägar M28 711 |
Göteborgs Spårvägar M28 711 vid Kungsportsplatsen. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Karl Alfred. |
Göteborgs Spårvägar M28 713 |
Göteborgs Spårvägar M28 713 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Kapten Bölja. |
Göteborgs Spårvägar M28 714 |
Göteborgs Spårvägar M28 714 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Ronny Jönsson. |
Göteborgs Spårvägar M28 715 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Jack. |
Göteborgs Spårvägar M28 716 |
Göteborgs Spårvägar M28 716 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Kent Andersson. |
Göteborgs Spårvägar M28 717 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Ninnan Santesson. |
Göteborgs Spårvägar M28 718 |
Göteborgs Spårvägar M28 718 i Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Wilhelm Stenhammar. |
Göteborgs Spårvägar M28 720 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Helge Härneman. |
Göteborgs Spårvägar M28 721 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Edwin Ahlqvist. |
Göteborgs Spårvägar M28 722 |
Göteborgs Spårvägar M28 722 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Evert Taube. |
Göteborgs Spårvägar M28 723 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Lars Gatenhielm. |
Göteborgs Spårvägar M28 724 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Lars Hjörne. |
Göteborgs Spårvägar M28 726 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 727 |
Nej. |
1965 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Bengt A Öhnander. |
Göteborgs Spårvägar M28 728 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Anders Bernmar. |
Göteborgs Spårvägar M28 729 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Karin Boye. |
Göteborgs Spårvägar M28 730 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Totta Näslund. |
Göteborgs Spårvägar M28 731 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 732 |
Göteborgs Spårvägar M28 732 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 734 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 735 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Lasse Dahlqvist. |
Göteborgs Spårvägar M28 737 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 738 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Sven Wollter. |
Göteborgs Spårvägar M28 739 |
Göteborgs Spårvägar M28 739 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Malte Johnson. |
Göteborgs Spårvägar M28 740 |
Göteborgs Spårvägar M28 740 vid Dr. Sydows Gata. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 741 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Brita Borg. |
Göteborgs Spårvägar M28 742 |
Göteborgs Spårvägar M28 742 på Östra Hamngatan. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Per-Olof Ahl. |
Göteborgs Spårvägar M28 743 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Bengt Lidner. |
Göteborgs Spårvägar M28 745 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 746 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Sven Schånberg. |
Göteborgs Spårvägar M28 747 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Karin Kavli. |
Göteborgs Spårvägar M28 748 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 749 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Ebbe Hagard. |
Göteborgs Spårvägar M28 751 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Ludde Gentzel. |
Göteborgs Spårvägar M28 752 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Sofia Källgren. |
Göteborgs Spårvägar M28 753 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Ester Mosesson. |
Göteborgs Spårvägar M28 754 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Sven Rydell. |
Göteborgs Spårvägar M28 755 |
Göteborgs Spårvägar M28 755 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Ingvar Oldsberg. |
Göteborgs Spårvägar M28 756 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Sven Wingqvist. |
Göteborgs Spårvägar M28 757 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Aron Jonason. |
Göteborgs Spårvägar M28 758 |
Göteborgs Spårvägar M28 758 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Torgny Segerstedt. |
Göteborgs Spårvägar M28 759 |
Nej. |
1966 |
Creme/Ljusblå |
GS |
|
Göteborgs Spårvägar M28 760 |
Nej. |
1967 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Dan Broström. |
Göteborgs Spårvägar M28 761 |
Göteborgs Spårvägar M28 761 vid Östra Sjukhuset. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1967 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Göran Johansson |
Göteborgs Spårvägar M28 762 |
Nej. |
1967 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Märta Ternstedt. |
Göteborgs Spårvägar M28 763 |
Nej. |
1967 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Axel Engdahl. |
Göteborgs Spårvägar M28 766 |
Nej. |
1967 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Ingemar Johansson. |
Göteborgs Spårvägar M28 767 |
Nej. |
1967 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Lars-Åke Skager |
Göteborgs Spårvägar M28 768 |
Nej. |
1967 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet Gunnar Gren |
Göteborgs Spårvägar M28 770 |
Nej. |
1967 |
Creme/Ljusblå |
GS |
Bär namnet David Carnegie. |