Kontakt
Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].
Västtågen
Västtågen X50 3294 i Öxnered. Foto: Ulrik Martinussen - 2008.
-
Västtågen är ett samarbete mellan Västtrafik, Jönköpings Länstrafik och Hallandstrafiken, med Västtrafik som huvudaktör. Man bedriver regionaltrafik i hela västra Sverige samt Göteborgsregionens pendeltåg. För trafiken har man många olika typer av motorvagnar: elmotorvagnar av typerna X11, X12, X14, X50, X52, X53 och X61, samt diesemotorvagnar av typerna Y1 och Y31.
---
Västtågen trafikerar följande sträckor:
- GÖTEBORG-STENUNGSUND-UDDEVALLA-TANUM-STRÖMSTAD
- GÖTEBORG-ÄLVÄNGEN-TROLLHÄTTAN-ÖXNERED-VÄNERSBORG-ÅMÅL
- GÖTEBORG-ALINGSÅS-HERRLJUNGA-VARA-LIDKÖPING-MARIESTAD-LAXÅ-HALLSBERG-ÖREBRO (Kinnekulletåget)
- GÖTEBORG-ALINGSÅS-HERRLJUNGA-FALKÖPING-SKÖVDE-TÖREBODA
- GÖTEBORG-ALINGSÅS-HERRLJUNGA-FALKÖPING-JÖNKÖPING-HUSKVARNA-NÄSSJÖ
- TÖREBODA-SKÖVDE-FALKÖPING-JÖNKÖPING-HUSKVARNA-NÄSSJÖ
- GÖTEBORG-BOLLEBYGD-BORÅS
- VARBERG-KINNA-BORÅS-HERRLJUNGA-VEDUM-VARA-VÄNERSBORG-ÖXNERED-UDDEVALLA
- GÖTEBORG-PARTILLE-JONSERED-LERUM-FLODA-VÄSTRA BODARNE-ALINGSÅS (Alingsåspendeln)
- GÖTEBORG-LISEBERG-MÖLNDAL-KÅLLERED-LINDOME-KUNGSBACKA (Kungsbackapendeln)
- GÖTEBORG-GAMLESTADEN-BOHUS-NOL-ÄLVÄNGEN (Alependeln)
---
Västtågen X11 3140 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014-
Västtågen X61 414 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.
Västtågen Y1 1270 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen.
Västtågen Y31 1418 i Nässjö. Foto: Felix Hubertsson - 2014.
Interiör Västtågen X52. Foto: Anton Andersson.
Interiör Västtågen X52. Foto: Anton Andersson.
Vestibulen i Västtågen X52. Foto: Anton Andersson.
Interiör Västtågen X12. Foto: Anton Andersson.
Interiör Västtågen X61. Foto: Anton Andersson.
Vestibulen i Västtågen X61. Foto: Anton Andersson.
---
Västtågen X11: 3139–3147, 3171 3172, 3182, 3183, 3204–3213 = 23 st. Västtågen X12: 3195-3197, 3214–3219 = 9 st. Västtågen X14: 3224-3229, 3238, 3240, 3241 = 9 st. Västtågen X50: 3289-3296 = 8 st. Västtågen X52: 9035, 9036, 9038, 9040, 9041, 9074-9076, 9084-9089 = 14 st. Västtågen X53: 9062-9067 = 6 st. Västtågen X61: 401-422 = 22 st. Västtågen Y1: 1270-1272, 1340 = 4 st. Västtågen Y31: 1400, 1402, 1412, 1413, 1417-1419 = 7 st. |
X11: |
Typ: Elmotorvagn, tvådelad, andra klass Längd: 49800 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'2' Tjänstevikt: 103 ton Effekt: 1280 kW Hastighet: 140 km/h Tillverkare: ASEA Byggår: 1982-1993 Sittplatser 2 klass: 168 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen X11 3139 |
Västtågen X11 3139 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3140 |
Västtågen X11 3140 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3141 |
Västtågen X11 3141 i Göteborg. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3142 |
Västtågen X11 3142 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3143 |
Västtågen X11 3143 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3144 |
Västtågen X11 3144 i Göteborg. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3145 |
Västtågen X11 3145 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2008. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3146 |
Västtågen X11 3146 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3147 |
Västtågen X11 3147 i Norsesund. Foto: Ulrik Martinussen - 2006. |
1985 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3171 |
Västtågen X11 3171 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1988 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3172 |
Västtågen X11 3172 i Jonsered. Foto: Ulrik Martinussen - 2010. |
1988 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3182 |
Västtågen X11 3182 i Göteborg. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1990 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3183 |
Västtågen X11 3183 i Göteborg. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011. |
1990 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3204 |
Västtågen X11 3204 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2005. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3205 |
Nej. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3206 |
Nej. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3207 |
Västtågen X11 3207 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3208 |
Västtågen X11 3208 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2005. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3209 |
Västtågen X11 3209 i Göteborg. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3210 |
Västtågen X11 3210 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3211 |
Västtågen X11 3211 i Göteborg. Foto: Hannes Lindgren - 2014. |
1993 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3212 |
Västtågen X11 3212 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1993 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X11 3213 |
Västtågen X11 3213 i Lysekil. Foto: Hannes Lindgren - 2014. |
1993 |
Grå/Gul | VTA | |
X12: |
Typ: Elmotorvagn, tvådelad, andra klass Längd: 49800 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'2' Tjänstevikt: 103 ton Effekt: 1280 kW Hastighet: 160 km/h Tillverkare: ASEA Byggår: 1991-1994 Sittplatser 2 klass: 122 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen X12 3195 |
Nej. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X12 3196 |
Nej. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X12 3197 |
Nej. |
1992 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X12 3214 |
Västtågen X12 3214 i Varberg. Foto: Marina Andersson - 2013. |
1993 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X12 3215 |
Västtågen X12 3215 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2014. |
1993 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X12 3216 |
Västtågen X12 3216 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
1993 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X12 3217 |
Västtågen X12 3217 i Skövde. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
1993 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X12 3218 |
Västtågen X12 3218 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1993 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X12 3219 |
Västtågen X12 3219 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2010. |
1994 |
Grå/Gul | VTA | |
X14: |
Typ: Elmotorvagn, tvådelad, andra klass Längd: 49800 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'2' Tjänstevikt: 103 ton Effekt: 1280 kW Hastighet: 160 km/h Tillverkare: ASEA Byggår: 1991-1995 Sittplatser 2 klass: 136 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen X14 3224 |
Västtågen X14 3224 i Varberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1994 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X14 3225 |
Västtågen X14 3225 vid Trönninge. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1994 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X14 3226 |
Västtågen X14 3226 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1994 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X14 3227 |
Nej. |
1994 |
Grå/Gul | VTA |
|
Västtågen X14 3228 |
Nej. |
1994 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X14 3229 |
Västtågen X14 3229 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1994 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X14 3238 |
Västtågen X14 3238 utanför Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
1995 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X14 3240 |
Västtågen X14 3240 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
1995 |
Grå/Gul |
VTA |
|
Västtågen X14 3241 |
Västtågen X14 3241 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2007. |
1995 |
Grå/Gul |
VTA |
|
X50: |
Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, andra klass Längd: 53900 mm eller 80500 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'Bo' eller Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo' Tjänstevikt: 142 ton eller 203 ton Effekt: 1500 kW eller 2120 kW Hastighet: 200 km/h Tillverkare: Adtranz Byggår: 2001-2004, 2008 Sittplatser: 166 st eller 267 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen X50 3289 |
Västtågen X50 3289 i Nässjö. Foto: Felix Hubertsson - 2011. |
2004 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X50 3290 |
Västtågen X50 3290 i Jönköping. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
2004 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X50 3291 |
Västtågen X50 3291 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2004 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X50 3292 |
Nej. |
2004, 2008 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X50 3293 |
Västtågen X50 3293 i Jönköping. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2004, 2008 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X50 3294 |
Västtågen X50 3294 i Öxnered. Foto: Ulrik Martinussen - 2008. |
2008 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X50 3295 |
Västtågen X50 3295 utanför Strömstad. Foto: Knut Ragnar Holme. |
2008 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X50 3296 |
Västtågen X50 3296 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2008 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
X52: |
Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, första och andra klass Längd: 53900 mm eller 80500 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'Bo' eller Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo' Tjänstevikt: 142 ton eller 203 ton Effekt: 1500 kW eller 2120 kW Hastighet: 200 km/h Tillverkare: Adtranz/Bombardier Byggår: 2001-2005, 2012 Sittplatser: 148 st eller 250 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen X52 9035 |
Västtågen X52 9035 i Nässjö. Foto: Felix Hubertsson - 2011. |
2002 |
Gul/Vit/Metall | ABTR | |
Västtågen X52 9036 |
Västtågen X52 9036 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2002 |
Gul/Vit/Metall | ABTR | |
Västtågen X52 9038 |
Västtågen X52 9038 vid Sävenäs. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
2002 |
Gul/Vit/Metall | ABTR | |
Västtågen X52 9040 |
Nej. |
2002 |
Gul/Vit/Metall | ABTR | |
Västtågen X52 9041 |
Västtågen X52 9041 i Jönköping. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
2002 |
Gul/Vit/Metall | ABTR | |
Västtågen X52 9074 |
Västtågen X52 9074 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X52 9075 |
Västtågen X52 9075 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2012 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X52 9076 |
Västtågen X52 9076 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
2012 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X52 9084 |
Nej. |
2013 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X52 9085 |
Västtågen X52 9085 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2013 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X52 9086 |
Nej. |
2013 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X52 9087 |
Västtågen X52 9087 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2013 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X52 9088 |
Västtågen X51 9088 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2013 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X52 9089 |
Västtågen X52 9089 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2013 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
X53: |
Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, andra klass Längd: 53900 mm eller 80500 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'Bo' eller Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo' Tjänstevikt: 142 ton eller 203 ton Effekt: 1500 kW eller 2120 kW Hastighet: 180 km/h Tillverkare: Adtranz Byggår: 2001-2002, 2008 Sittplatser: 150 st eller 267 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen X53 3262 |
Västtågen X53 3262 i Nässjö. Foto: Anton Andersson - 2011. |
2001, 2008 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X53 3263 |
Västtågen X53 3263 i Jönköping. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
2001, 2008 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X53 3264 |
Västtågen X53 3264 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2001, 2002 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X53 3265 |
Västtågen X53 3265 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2001, 2003 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X53 3266 |
Västtågen X53 3266 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2008. |
2001, 2002 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
Västtågen X53 3267 |
Västtågen X53 3267 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2010. |
2001, 2002 |
Gul/Vit/Metall | VTA | |
X61: |
Typ: Elmotorvagn, fyrdelad, andra klass Längd: 74300 mm Axelföljd: Bo'Bo'2'Bo'Bo' Tjänstevikt: 155 ton Effekt: 2000 kW Hastighet: 160 km/h Tillverkare: Alstom Byggår: 2010-2015 Sittplatser 2 klass: 214 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen X61 401 |
Västtågen X61 401 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2011 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 402 |
Västtågen X61 402 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 403 |
Västtågen X61 403 i Bohus. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 404 |
Västtågen X61 404 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 405 |
Västtågen X61 405 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 406 |
Nej. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 407 |
Nej. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 408 |
Nej. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 409 |
Nej. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 410 |
Nej. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 411 |
Västtågen X61 411 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2012 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 412 |
Västtågen X61 412 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 413 |
Västtågen X61 413 i Älvängen. Foto: Hannes Lindgren - 2014. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 414 |
Västtågen X61 414 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 415 |
Västtågen X61 415 i Olskroken. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 416 |
Nej. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 417 |
Västtågen X61 417 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 418 |
Nej. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 419 |
Nej. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 420 |
Nej. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 421 |
Västtågen X61 421 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen X61 422 |
Nej. |
2013 |
Grå/Gul | VTA | |
Y1: |
Typ: Dieselmotorvagn, enkel, andra klass Längd: 24400 mm Axelföljd: (1A)'(A1)' Tjänstevikt: 45 ton Effekt: 420 kW Hastighet: 130 km/h Tillverkare: Fiat, Kalmar Verkstad Byggår: 1979-1981 Sittplatser: 68 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen Y1 1270 |
Västtågen Y1 1270 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2006. |
1979 |
Grå/Gul |
VTA |
|
Västtågen Y1 1271 |
Nej. |
1979 |
Grå/Gul |
VTA |
|
Västtågen Y1 1272 |
Västtågen Y1 1272 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
1979 |
Grå/Gul |
VTA |
|
Västtågen Y1 1340 |
Västtågen Y1 1340 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1980 (omb. 1998) |
Grå/Gul |
VTA |
Bar tidigare namnet Magnus Ladulås. Bar tidigare namnet Julius Stjernblad. Avställd. |
Y31: |
Typ: Dieselmotorvagn, tvådelad, första och andra klass Längd: 38400 mm Axelföljd: B'2'B' Tjänstevikt: 77 ton Effekt: 960 kW Hastighet: 140 km/h Tillverkare: Bombardier Byggår: 2003, 2006, 2009-2010 Sittplatser 1 klass (finns endast hos Kustpilen): 8 st Sittplatser 2 klass: 86 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Västtågen Y31 1400 |
Västtågen Y31 1400 i Nässjö. Foto: Felix Hubertsson - 2015. |
2003 |
Grå/Gul |
ABTR |
Användes för trafik på Västerdalsbanan fram till år 2011 av Tåg i Bergslagen. Bar tidigare namnet Björn Skifs. |
Västtågen Y31 1402 |
Nej. |
2003 |
Vit/Gul/Röd |
VTA |
Överförd från Krösatågen i december 2015. Bär namnet Pälle Näver. |
Västtågen Y31 1412 |
Västtågen Y31 1412 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen. |
2006 |
Grå/Gul | VTA |
|
Västtågen Y31 1413 |
Nej. |
2006 |
Vit/Gul/Röd | VTA |
Bär namnet Elin Wägner. Överförd från Krösatågen i november 2015. |
Västtågen Y31 1417 |
Västtågen Y31 1417 i Halmstad. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
2009 |
Grå/Gul | VTA | |
Västtågen Y31 1418 |
Västtågen Y31 1418 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2009 |
Grå/Gul | VTA |
|
Västtågen Y31 1419 |
Västtågen Y31 1419 i Nässjö. Foto: Felix Hubertsson - 2015. |
2009 |
Grå/Gul | VTA |
|