Kontakt
Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].
Tågab
Tågab TMY 101 + TMY 103 passerar här vid Kil med ett massavedståg till Grums. Foto: Viktor Molander - 2016.
-
Tågåkeriet i Bergslagen AB eller kort och gott Tågab, som de kallas, bildades år 1994.
Tågab började köra matartrafik åt SJ Gods på sträckorna Kristinehamn-Filipstad-
Idag har Tågab sin bas i Kristinehamn. Man har även en egen verkstad i lokstallet, och även i de två nybyggda servicehallarna som man byggt för att kunna underhålla bl.a längre motorvagnståg.
Tågab underhåller inte bara sina egna lok och vagnar, utan man underhåller även andra järnvägsföretags lok, vagnar och motorvagnar. Stora kunder hos Tågab är bl.a Värmlandstrafik, InfraNord och Nordic-Re-Finance.
Tågab bedriver även persontrafik mellan Dalarna-Värmland och Göteborg. Dessa tåg körs med företagets upprustade sextiotalsvagnar och ett Rc lok som dragare.
Tågab bedriver också godstrafik i mycket stor grad, och har licens för att köra tåg i Sverige och Norge. Man kör bl.a marksten och sand åt Benders i Bålsta ifrån Gropa i Norge, massavedståg ifrån Torsby till Grums till Trupptransporter åt ABB i Ludvika.
Tågab hyr även ut och vagnar och förare. Tågab har i dagsläget (2015) cirka 120 personer anställda, och en stor lokpark bestående av ett 30-40 tal lok med allt från Rc2ÖBB till TMY.
-
Tågabs personvagnar finner du här:
https://lokstallet.n.nu/tagab-personvagnar
-
Tågab Tmz 108 med Gt 48256 från Rottneros passerar här bron vid Gunnita över Norsälven. Foto: Viktor Molander - 2016.
Tågab Rc2 006 + TMY 105 passerar här vid Skåre med ett massavedståg. Foto: Viktor Molander - 2015.
Tågabs persontåg passerar här vid vid Skåre med Rc3 1041 i spetsen. Foto: Viktor Molander - 2015.
Tågabs specialmålade TMY 106 passerar här vid Skåre med "Rottneros-tåget". Foto: Viktor Molander - 2015.
---
TÅGAB Rc1: 1009, 1014, 1026 = 3 st. TÅGAB Rc2ÖBB: 002, 006, 007, 008, 009, 010 = 6 st. TÅGAB Rc2: 1045, 1052 = 2 st. TÅGAB Rc3: 1040, 1041, 1062, 1063, 1066 = 5 st. TÅGAB Rc6: 1325 = 1 st. TÅGAB T43: 107, 111, 112, 113 = 4 st. TÅGAB TMY: 101, 103, 105, 106, 110 = 5 st. TÅGAB TMZ: 108, 109 = 2 st. TÅGAB Z65: 202-204, 208, 211, 217 = 6 st. TÅGAB Z: 210 = 1 st. TÅGAB Zö: 209, 212, 215 = 3 st. |
Loknummer: | Bild: | Tillverkningår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
Rc1: |
Typ: Ellok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 15470 mm Tjänstevikt: 80 ton Effekt: 3600 kW Hastighet: 135 km/h Tillverkare: Asea Byggår: 1967-1968 |
||||
TÅGAB Rc1 1009 |
Nej. | 1967 | Blå | TÅGAB | Köpt från Green Cargo 2015. |
TÅGAB Rc1 1014 |
Nej. | 1967 | Blå | TÅGAB | Köpt från Green Cargo 2015. |
TÅGAB Rc1 1026 |
Nej. | 1967 | Blå | TÅGAB | Köpt från Green Cargo 2015. |
Rc2ÖBB: |
Typ: Ellok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 15580 mm Tjänstevikt: 78 ton Effekt: 3600 kW Hastighet: 135 km/h Tillverkare: Asea Byggår: 1971-1973 |
||||
TÅGAB Rc2ÖBB 002 |
Tågab Rc2 002 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2014. |
1973 (ASEA) | Silver/röd | TÅGAB | |
TÅGAB Rc2ÖBB 006 |
Tågab Rc2 006 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2014. |
1973 (ASEA) | Silver/röd | TÅGAB | Utrustad med radiostyrning. |
TÅGAB Rc2ÖBB 007 |
Tågab Rc2 007 i Halmstad. Foto: Felix Hubertsson - 2014. |
1973 (ASEA) | TGOJ grön/blå | TÅGAB |
Utrustad med radiostyrning. |
TÅGAB Rc2ÖBB 008 |
Tågab Rc2 008 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2015. |
1973 (ASEA) | Silver/röd | TÅGAB | Utrustad med radiostyrning. |
TÅGAB Rc2ÖBB 009 |
Tågab Rc2 009 i Alvesta. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1973 (ASEA) | Silver/röd | TÅGAB | |
TÅGAB Rc2ÖBB 010 |
Tågab Rc2 010 i Halmstad. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1969 (ASEA) | Silver/röd | TÅGAB | |
Rc2: |
Typ: Ellok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 15520 mm Tjänstevikt: 76,8 ton Effekt: 3600 kW Hastighet: 135 km/h Tillverkare: Asea Byggår: 1969-1975 |
||||
TÅGAB Rc2 1045 |
Tågab Rc2 1045 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1970 (ASEA) | Blå | TÅGAB | |
TÅGAB Rc2 1052 |
Tågab Rc2 1052 i Kristinehamn. Foto: Viktor Molander - 2016. |
1970 (ASEA) |
Blå |
TÅGAB | |
Rc3: |
Typ: Ellok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 15520 mm Tjänstevikt: 76,8 ton Effekt: 3600 kW Hastighet: 160 km/h Tillverkare: Asea Byggår: 1970-1971 |
||||
TÅGAB Rc3 1040 |
Tågab Rc3 1040 i Hällefors. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016. |
1969 (ASEA) | Röd/vit/grå | TRV | |
TÅGAB Rc3 1041 |
Tågab Rc3 1041 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1969 (ASEA) | Röd/vit/grå | TRV | |
TÅGAB Rc3 1062 |
Tågab Rc3 1062 i Göteborg. Foto: Knut-Ragnar Holme. |
1970 (ASEA) |
Svart |
TÅGAB | |
TÅGAB Rc3 1063 |
Tågab Rc3 1063 i Kristinehamn. Foto: Viktor Molander - 2016. |
1971 (ASEA) |
Blå |
TÅGAB | |
TÅGAB Rc3 1066 |
Tågab Rc3 1066 i Göteborg. Foto: Knut-Ragnar Holme. |
1971 (ASEA) |
Blå |
TÅGAB | Loket kommer framledes byggas om till Rc2. |
Rc6: |
Typ: Ellok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 15520 mm Tjänstevikt: 78 ton Effekt: 3600 kW Hastighet: 160 km/h Tillverkare: Asea Byggår: 1982-1986 (f d Rc5), 1985-1988 (Rc6) Ombyggnadsår från Rc5: 1992-1995 |
||||
TÅGAB Rc6 1325 |
Tågab Rc6 1325 i Tillberga. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2014. |
1982 (ASEA) | Röd/vit/grå | TRV | |
T43: |
Typ: Dieselelektriskt lok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 14240 mm Tjänstevikt: 72 ton Effekt: 1065 kW Hastighet: 90 km/h Tillverkare: Nohab Byggår: 1961-1963 |
||||
TÅGAB T43 107 |
Tågab T43 107 i Karlstad. Foto: Viktor Molander - 2016. |
1963 (NOHAB) | GN-målning | TÅGAB | Tågab har lackerat två lok i "Great Northern-färgsättning" för inspelning av filmen "Dancer in the dark". Utrustad med radiostyrning. (Fd. T43 253). |
TÅGAB T43 111 |
Tågab T43 111 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1962 (NOHAB) | Orange | TÅGAB | (F.d T43 224). |
TÅGAB T43 112 |
Tågab T43 112 i Kristinehamn. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1962 (NOHAB) | Orange | TÅGAB | (F.d T43 234). |
TÅGAB T43 113 |
Tågab T43 113 i Kristinehamn. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2014. |
1963 (NOHAB) | Blå/vit | TÅGAB | (F.d T43 254). |
TMY: |
Typ: Dieselelektriskt lok Axelföljd: (A1A)'(A1A)' Längd: 18900 mm Tjänstevikt: 102 ton Effekt: 1433 kW Hastighet: 120 km/h Tillverkare: Nohab Byggår: 1954-1958 |
||||
TÅGAB TMY 101 |
Tågab TMY 101 i Kristinehamn. Foto: Stellan Ekdahl - 2011. |
1956 (NOHAB) | Silver/röd | TÅGAB | (F.d DSB MY 1121). |
TÅGAB TMY 103 |
Tågab TMY 103 vid Kil. Foto: Viktor Molander - 2015. |
1956 (NOHAB) | Silver/röd | TÅGAB |
(F.d DSB MY 1123). Utrustad med radiostyrning. |
TÅGAB TMY 105 |
Tågab TMY 105 i Kristinehamn. Foto: Viktor Molander - 2016. |
1956 (NOHAB) | Silver/röd | TÅGAB | (F.d DSB MY 1113). |
TÅGAB TMY 106 |
Tågab TMY 106 i Kristinehamn. Foto: Ulrik Martinussen. |
1956 (NOHAB) | GN-målning | TÅGAB |
Tågab har lackerat två lok i "Great Northern-färgsättning" för inspelning av filmen "Dancer in the dark". (Fd. DSB MY 1108).
|
TÅGAB TMY 110 |
Tågab TMY 110 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2014. |
1957 (NOHAB) | Vit/röd | TÅGAB |
(F.d DSB MY 1132). Utrustad med radiostyrning. |
TMZ: |
Typ: Dieselelektriskt lok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 14240 mm Tjänstevikt: 72 ton Effekt: 1065 kW Hastighet: 90 km/h Tillverkare: Nohab Byggår: 1961-1963 |
||||
TÅGAB TMZ 108 |
Tågab TMZ 108 i Alvesta. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1970 (NOHAB) | Silver/röd | TÅGAB | (F.d DSB MZ 1423). |
TÅGAB TMZ 109 |
Tågab TMZ 109 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2014. |
1970 (NOHAB) | Silver/röd | TÅGAB |
(F.d DSB MZ 1426). |
Z65: |
Typ: Dieselhydraulisk lokomotor Axelföljd: B Längd: 9360 mm Tjänstevikt: 28 ton Effekt: 265 kW Hastighet: 60 km/h Tillverkare: Kalmar Verkstads AB Byggår: 1961-1968 |
||||
TÅGAB Z65 202 |
Nej. |
1965 | Orange | TÅGAB |
(F.d SJ Z65 552). Utrustad med radiostyrning. |
TÅGAB Z65 203 |
Tågab Z65 203 i Kristinehamn. Foto: Ulrik Martinussen. |
1963 | Silver/röd | TÅGAB |
(F.d SJ Z65 503). Utrustad med radiostyrning. |
TÅGAB Z65 204 |
Tågab Z65 204 i Hällefors. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016. |
1966 | Silver/röd | TÅGAB | (F.d SJ Z65 565). |
TÅGAB Z65 208 |
Nej. |
1965 | Blå/vit/orange | TÅGAB | (F.d Billerud 353). |
TÅGAB Z65 211 |
Tågab Z65 211 i Kristinehamn. Foto: Ulrik Martinussen. |
1963 | Silver/röd | TÅGAB | (F.d SJ Z65 521). |
TÅGAB Z65 217 |
Tågab Z65 217 i Kristinehamn. Foto: Viktor Molander - 2015. |
1963 | Orange | TÅGAB | |
Z70: |
Typ: Dieselhydraulisk lokomotor Axelföljd: B Längd: 9360 mm Tjänstevikt: 34 ton Effekt: 333 kW Hastighet: 70 km/h Tillverkare: Kalmar Verkstads AB Byggår: 1961-1968 Ombyggnadsår: 1990-1992 |
||||
TÅGAB Z70 732 |
Tågab Z70 732 i . Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016. |
||||
Z: |
Typ: Mekanisk lokomotor Axelföljd: B Längd: ca 5100 mm Tjänstevikt: ca 8 ton Effekt: varierande beroende på variant, se nedan Hastighet: upp till 55 km/h beroende på variant, men normalt 20 km/h Tillverkare: Bjurström/AB Slipmaterial Byggår: 1926-1947 |
||||
TÅGAB Z 210 |
Tågab Z 210 i Kristinehamn. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2014. |
1935 | Silver/röd | TÅGAB |
|
Zö: |
Typ: Ackumulatordriven lokomotor Axelföljd: B Längd: 4250 mm Tjänstevikt: 12 ton Effekt: 17 kW Hastighet: 6 km/h Tillverkare: Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke (LEW) Byggår: 1981 |
||||
TÅGAB Zö 209 |
Nej. | 1981 | Gul | TÅGAB |
|
TÅGAB Zö 212 |
Tågab Zö 212 i Kristinehamn. Foto: Anton Andersson - 2013. |
1986 | Röd/blå | TÅGAB | |
TÅGAB Zö 215 |
Tågab Zö 215 i Kristinehamn. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1979 | Orange | TÅGAB |