Kontakt

Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].

Tågab

Tågab TMY 101 + TMY 103 passerar här vid Kil med ett massavedståg till Grums. Foto: Viktor Molander - 2016.

-

Tågåkeriet i Bergslagen AB eller kort och gott Tågab, som de kallas, bildades år 1994.

Tågab började köra matartrafik åt SJ Gods på sträckorna Kristinehamn-Filipstad-Hällefors-Bofors. Man köpte in begagnade MY-lok ifrån Danska DSB som man renoverade upp. Man gjorde även iordning lokstallet i Kristinehamn där man hade hyrt stallplatser av SJ.

Idag har Tågab sin bas i Kristinehamn. Man har även en egen verkstad i lokstallet, och även i de två nybyggda servicehallarna som man byggt för att kunna underhålla bl.a längre motorvagnståg.

Tågab underhåller inte bara sina egna lok och vagnar, utan man underhåller även andra järnvägsföretags lok, vagnar och motorvagnar. Stora kunder hos Tågab är bl.a Värmlandstrafik, InfraNord och Nordic-Re-Finance.

Tågab bedriver även persontrafik mellan Dalarna-Värmland och Göteborg. Dessa tåg körs med företagets upprustade sextiotalsvagnar och ett Rc lok som dragare.

Tågab bedriver också godstrafik i mycket stor grad, och har licens för att köra tåg i Sverige och Norge. Man kör bl.a marksten och sand åt Benders i Bålsta ifrån Gropa i Norge, massavedståg ifrån Torsby till Grums till Trupptransporter åt ABB i Ludvika.

Tågab hyr även ut och vagnar och förare. Tågab har i dagsläget (2015) cirka 120 personer anställda, och en stor lokpark bestående av ett 30-40 tal lok med allt från Rc2ÖBB till TMY.

-

Tågabs personvagnar finner du här:

https://lokstallet.n.nu/tagab-personvagnar

-

Tågab Tmz 108 med Gt 48256 från Rottneros passerar här bron vid Gunnita över Norsälven. Foto: Viktor Molander - 2016.

Tågab Rc2 006 + TMY 105 passerar här vid Skåre med ett massavedståg. Foto: Viktor Molander - 2015.

Tågabs persontåg passerar här vid vid Skåre med Rc3 1041 i spetsen. Foto: Viktor Molander - 2015.

Tågabs specialmålade TMY 106 passerar här vid Skåre med "Rottneros-tåget". Foto: Viktor Molander - 2015.

---

TÅGAB Rc1: 1009, 1014, 1026 = 3 st.

TÅGAB Rc2ÖBB: 002, 006, 007, 008, 009, 010 = 6 st.

TÅGAB Rc2: 1045, 1052 = 2 st.

TÅGAB Rc3: 1040, 1041, 1062, 1063, 1066 = 5 st.

TÅGAB Rc6: 1325 = 1 st.

TÅGAB T43: 107, 111, 112, 113 = 4 st.

TÅGAB TMY: 101, 103, 105, 106, 110 = 5 st.

TÅGAB TMZ: 108, 109 = 2 st.

TÅGAB Z65: 202-204, 208, 211, 217 = 6 st.

TÅGAB Z: 210 = 1 st.

TÅGAB Zö: 209, 212, 215 = 3 st.

Loknummer: Bild: Tillverkningår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

Rc1: 

Typ: Ellok

Axelföljd: Bo'Bo'

Längd: 15470 mm

Tjänstevikt: 80 ton

Effekt: 3600 kW

Hastighet: 135 km/h

Tillverkare: Asea

Byggår: 1967-1968

       

TÅGAB

Rc1 1009

Nej. 1967 Blå TÅGAB Köpt från Green Cargo 2015.

TÅGAB

Rc1 1014

Nej. 1967 Blå TÅGAB Köpt från Green Cargo 2015.

TÅGAB

Rc1 1026

Nej. 1967 Blå TÅGAB Köpt från Green Cargo 2015.

Rc2ÖBB: 

          

Typ: Ellok

Axelföljd: Bo'Bo'

Längd: 15580 mm

Tjänstevikt: 78 ton

Effekt: 3600 kW

Hastighet: 135 km/h

Tillverkare: Asea

Byggår: 1971-1973

       

TÅGAB

Rc2ÖBB 002

Tågab Rc2 002 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2014.

1973 (ASEA) Silver/röd TÅGAB  

TÅGAB

Rc2ÖBB 006

Tågab Rc2 006 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2014.

1973 (ASEA) Silver/röd TÅGAB Utrustad med radiostyrning.

TÅGAB

Rc2ÖBB 007

Tågab Rc2 007 i Halmstad. Foto: Felix Hubertsson - 2014.

1973 (ASEA) TGOJ grön/blå TÅGAB

Utrustad med radiostyrning.

TÅGAB

Rc2ÖBB 008

Tågab Rc2 008 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2015.

1973 (ASEA) Silver/röd TÅGAB Utrustad med radiostyrning. 

TÅGAB

Rc2ÖBB 009

Tågab Rc2 009 i Alvesta. Foto: Felix Hubertsson - 2012.

1973 (ASEA) Silver/röd TÅGAB  

TÅGAB

Rc2ÖBB 010

Tågab Rc2 010 i Halmstad. Foto: Felix Hubertsson - 2013.

1969 (ASEA) Silver/röd TÅGAB  

Rc2:

Typ: Ellok

Axelföljd: Bo'Bo'

Längd: 15520 mm

Tjänstevikt: 76,8 ton

Effekt: 3600 kW

Hastighet: 135 km/h

Tillverkare: Asea

Byggår: 1969-1975

       

TÅGAB

Rc2 1045

Tågab Rc2 1045 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. 

1970 (ASEA) Blå TÅGAB  

TÅGAB

Rc2 1052

Tågab Rc2 1052 i Kristinehamn. Foto: Viktor Molander - 2016.

1970 (ASEA)

Blå

TÅGAB  

Rc3:

Typ: Ellok

Axelföljd: Bo'Bo'

Längd: 15520 mm

Tjänstevikt: 76,8 ton

Effekt: 3600 kW

Hastighet: 160 km/h

Tillverkare: Asea

Byggår: 1970-1971

       

TÅGAB

Rc3 1040

Tågab Rc3 1040 i Hällefors. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016.

1969 (ASEA) Röd/vit/grå TRV  

TÅGAB

Rc3 1041

Tågab Rc3 1041 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2012.

1969 (ASEA) Röd/vit/grå TRV  

TÅGAB

Rc3 1062

Tågab Rc3 1062 i Göteborg. Foto: Knut-Ragnar Holme.

1970 (ASEA)

Svart

TÅGAB  

TÅGAB

Rc3 1063

Tågab Rc3 1063 i Kristinehamn. Foto: Viktor Molander - 2016.

1971 (ASEA)

Blå

TÅGAB  

TÅGAB

Rc3 1066

Tågab Rc3 1066 i Göteborg. Foto: Knut-Ragnar Holme.

1971 (ASEA)

Blå

TÅGAB Loket kommer framledes byggas om till Rc2.

Rc6:

Typ: Ellok

Axelföljd: Bo'Bo'

Längd: 15520 mm

Tjänstevikt: 78 ton

Effekt: 3600 kW

Hastighet: 160 km/h

Tillverkare: Asea

Byggår: 1982-1986 (f d Rc5), 1985-1988 (Rc6)

Ombyggnadsår från Rc5: 1992-1995

       

TÅGAB

Rc6 1325

Tågab Rc6 1325 i Tillberga. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2014.

1982 (ASEA) Röd/vit/grå TRV  

T43:

Typ: Dieselelektriskt lok

Axelföljd: Bo'Bo'

Längd: 14240 mm

Tjänstevikt: 72 ton

Effekt: 1065 kW

Hastighet: 90 km/h

Tillverkare: Nohab

Byggår: 1961-1963

       

TÅGAB

T43 107

Tågab T43 107 i Karlstad. Foto: Viktor Molander - 2016.

1963 (NOHAB) GN-målning TÅGAB Tågab har lackerat två lok i "Great Northern-färgsättning" för inspelning av filmen "Dancer in the dark". Utrustad med radiostyrning. (Fd. T43 253).

TÅGAB

T43 111

Tågab T43 111 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2013.

1962 (NOHAB) Orange TÅGAB (F.d T43 224).

TÅGAB

T43 112

Tågab T43 112 i Kristinehamn. Foto: Anton Andersson - 2014.

1962 (NOHAB) Orange TÅGAB (F.d T43 234).

TÅGAB

T43 113

Tågab  T43 113 i Kristinehamn. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2014.

1963 (NOHAB) Blå/vit TÅGAB (F.d T43 254).

TMY:

Typ: Dieselelektriskt lok

Axelföljd: (A1A)'(A1A)'

Längd: 18900 mm

Tjänstevikt: 102 ton

Effekt: 1433 kW

Hastighet: 120 km/h

Tillverkare: Nohab

Byggår: 1954-1958

       

TÅGAB

TMY 101

tagab-tmy-101-i-kristinehamn.jpg

Tågab TMY 101 i Kristinehamn. Foto: Stellan Ekdahl - 2011.

1956 (NOHAB) Silver/röd TÅGAB (F.d DSB MY 1121).

TÅGAB

TMY 103

Tågab TMY 103 vid Kil. Foto: Viktor Molander - 2015.

1956 (NOHAB)  Silver/röd TÅGAB

(F.d DSB MY 1123).

Utrustad med radiostyrning.

TÅGAB

TMY 105

Tågab TMY 105 i Kristinehamn. Foto: Viktor Molander - 2016.

1956 (NOHAB) Silver/röd TÅGAB (F.d  DSB MY 1113).

TÅGAB

TMY 106

106-kristinehamn-20070614.jpg

Tågab TMY 106 i Kristinehamn. Foto: Ulrik Martinussen.

1956 (NOHAB) GN-målning TÅGAB

Tågab har lackerat två lok i "Great Northern-färgsättning" för inspelning av filmen "Dancer in the dark". 

(Fd. DSB MY 1108).

 

TÅGAB

TMY 110

Tågab TMY 110 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2014.

1957 (NOHAB) Vit/röd TÅGAB

(F.d DSB MY 1132).

Utrustad med radiostyrning.

TMZ:

Typ: Dieselelektriskt lok

Axelföljd: Bo'Bo'

Längd: 14240 mm

Tjänstevikt: 72 ton

Effekt: 1065 kW

Hastighet: 90 km/h

Tillverkare: Nohab

Byggår: 1961-1963

       

TÅGAB

TMZ 108

Tågab TMZ 108 i Alvesta. Foto: Felix Hubertsson - 2012.

1970 (NOHAB) Silver/röd TÅGAB (F.d DSB MZ 1423).

TÅGAB

TMZ 109

Tågab TMZ 109 i Vislanda. Foto: Felix Hubertsson - 2014.

1970 (NOHAB)  Silver/röd TÅGAB

(F.d DSB MZ 1426).

Z65:

Typ: Dieselhydraulisk lokomotor

Axelföljd: B

Längd: 9360 mm

Tjänstevikt: 28 ton

Effekt: 265 kW

Hastighet: 60 km/h

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB

Byggår: 1961-1968

       

TÅGAB

Z65 202

Nej.

1965 Orange TÅGAB

(F.d SJ Z65 552).

Utrustad med radiostyrning.

TÅGAB

Z65 203

203-khn.jpg

Tågab Z65 203 i Kristinehamn. Foto: Ulrik Martinussen.

1963 Silver/röd TÅGAB

(F.d SJ Z65 503).

Utrustad med radiostyrning.

TÅGAB

Z65 204

Tågab Z65 204 i Hällefors. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016.

1966 Silver/röd TÅGAB (F.d SJ Z65 565).

TÅGAB

Z65 208

Nej.

1965 Blå/vit/orange TÅGAB (F.d Billerud 353).

TÅGAB

Z65 211

211-khn.jpg

Tågab Z65 211 i Kristinehamn. Foto: Ulrik Martinussen.

1963 Silver/röd TÅGAB (F.d SJ Z65 521).

TÅGAB

Z65 217

Tågab Z65 217 i Kristinehamn. Foto: Viktor Molander - 2015.

1963 Orange TÅGAB  

Z70:

Typ: Dieselhydraulisk lokomotor

Axelföljd: B

Längd: 9360 mm

Tjänstevikt: 34 ton

Effekt: 333 kW

Hastighet: 70 km/h

Tillverkare: Kalmar Verkstads AB

Byggår: 1961-1968

Ombyggnadsår: 1990-1992

       

TÅGAB

Z70 732

Tågab Z70 732 i . Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016.

       

Z:

Typ: Mekanisk lokomotor

Axelföljd: B

Längd: ca 5100 mm

Tjänstevikt: ca 8 ton

Effekt: varierande beroende på variant, se nedan

Hastighet: upp till 55 km/h beroende på variant, men normalt 20 km/h

Tillverkare: Bjurström/AB Slipmaterial

Byggår: 1926-1947

       

TÅGAB

Z 210

Tågab Z 210 i Kristinehamn. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2014.

1935 Silver/röd TÅGAB

 

Zö:

Typ: Ackumulatordriven lokomotor

Axelföljd: B

Längd: 4250 mm

Tjänstevikt: 12 ton

Effekt: 17 kW

Hastighet: 6 km/h

Tillverkare: Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke (LEW)

Byggår: 1981

       

TÅGAB

Zö 209

Nej. 1981 Gul TÅGAB

 

TÅGAB

Zö 212

Tågab Zö 212 i Kristinehamn. Foto: Anton Andersson - 2013.

1986 Röd/blå TÅGAB  

TÅGAB

Zö 215

Tågab Zö 215 i Kristinehamn. Foto: Anton Andersson - 2014.

1979 Orange TÅGAB  

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)