Kontakt
Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].
Roslagsbanan
Ett Roslagsbanetåg med SL UBxp 138 i spetsen passerar vid Roslags Näsby. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012.
-
Roslagsbanan är en smalspårig järnväg i Stockholms norra förorter. Spårvidden är 891 mm vilket gör den till Sveriges enda smalspåriga järnvägslinje med reguljär trafik. Roslagsbanan invigdes 1885 som en del av det på den tiden mycket stora, privatägda, smalspåriga järnvägsnätet i Roslagen. 1959 togs banan över av SJ och på 1960-talet ville man lägga ned all tågtrafik i hela Roslagen, något som SL inte tyckte om. SL köpte därför banan och började bedriva trafik i egen regi med tanken att lägga ned banan om några år när tunnelbanan var utbyggd till Täby Centrum. Så blev dock inte fallet eftersom Täbyborna inte ville ha någon tunnelbana och protesterade. Istället ville de ha kvar Roslagsbanan.
1980 genomfördes slutligen en folkomröstning om Roslagsbanans vara eller icke vara, och resultatet blev tydligt: den skulle bli kvar. Kvarvarande del av det en gång så stora järnvägsnätet var Stockholm Ö – Näsbypark/Österskär/Kårsta. Man startade därför ett omfattande arbete med att rusta upp banan och köpa in nya fordon. Många nya dubbelspårssträckor öppnades och signalsystemet byggdes ut. De nya fordonen bestod av X10p som tillverkades av ABB Railcar mellan 1988 och 1995. X10p består av tre delar: motorvagn X10p, mellanvagn UBxp och manövervagn UBp. Två tågsätt kan multipelköras. Mellanvagnarna levererades först och var byggda så att de kunde användas som vanliga personvagnar i loktågen som då användes på banan. När motor- och manövervagnarna också levererats kunde de äldre fordonen helt ersättas, många av dem var mycket ålderstigna och en del hade till och med träkorg.
Med start 2011 har SL börjat modernisera samtliga X10p-motorvagnar, dels för att de börjar bli slitna, men framför allt för att de inte är handikappanpassade. Hela tågsätten renoveras och bland annat får de ny lack och ny inredning. Mellanvagnen byggs om med en låggolvsavdelning och ett nytt dörrpar i mitten för att underlätta för rörelsehindrade. Vid ombyggnaden fick de även nya elektroniska destinationsskyltar. Ombyggnaden utförs av EuroMaint och är ännu inte slutförd.
Roslagsbanans huvudstation är Stockholm Ö som ligger i närheten av Stadion i Stockholm. Härifrån utgår nästan alla tåg till olika destinationer längs med Roslagsbanan. Huvudverkstaden ligger i Mörby i en anrik byggnad från 1906, men planer finns på att bygga en helt ny verkstad.
---
Roslagsbanan trafikeras av följande linjer:
- 27: STOCKHOLMS ÖSTRA-MÖRBY-ROSLAGS NÄSBY-ORMSTA-KÅRSTA
- 28: STOCKHOLMS ÖSTRA-MÖRBY-ROSLGAS NÄSBY-TÄBY CENTRUM-RYDBO-ÖSTERSKÄR
- 29: STOCKHOLMS ÖSTRA-MÖRBY-ÖSTBERGA-NÄSBYPARK
---
SL X10p: 201-235 = 35 st. SL UBxp: 121-154 = 34 st. SL UBp: 801-832 = 32 st. |
UBxp: |
Typ: Manövervagn, andra klass Längd: 19900 mm Axelföljd: 2'2' Tjänstevikt: 16,3 ton Hastighet: 75 km/h Tillverkare: ABB Railcar Byggår: 1990-1995 Sittplatser: 76 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SL UBxp 121 |
Nej. |
1990 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 122 |
SL UBxp 122 vid Stockholm Ö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1990 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 123 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 124 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 125 |
SL UBxp 125 vid Stockholm Ö. Foto: Theodor Brabie. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 126 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 127 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 128 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 129 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 130 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 131 |
SL UBxp 131 i Roslags Näsby. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 132 |
SL UBxp 132 vid Stockholm Ö. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 133 |
SL UBxp 133 vid Stockholm Ö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 134 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 135 |
SL UBxp 135 i Roslags Näsby. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 136 |
SL UBxp 136 vid Stockholm Ö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 137 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 138 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 139 |
SL UBxp 139 vid Stockholm Ö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 140 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 141 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 142 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 143 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 144 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 145 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 146 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 147 |
SL UBxp 147 vid Stockholm Ö. Foto: Theodor Karlsson Brabie - 2015 |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 148 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 149 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 150 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 151 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 152 |
SL UBxp 152 vid Stockholm Ö. Foto: Anton Andersson - 2012. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 153 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBxp 154 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
X10p: |
Typ: Elmotorvagn, andra klass Längd: 19900 mm Axelföljd: Bo'Bo' Effekt: 400 kW Tjänstevikt: 28,7 ton Hastighet: 75 km/h Tillverkare: ABB Railcar Byggår: 1990-1995 Sittplatser: 72 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SL X10p 201 |
Nej. |
1990 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 202 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 203 |
Nej. |
1990 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 204 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 205 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 206 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 207 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 208 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 209 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 210 |
SL X10p 210 vid Stockholm Ö. Foto: Carl-Johan Jargenius |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 211 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 212 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 213 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 214 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 215 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 216 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 217 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 218 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 219 |
SL X10p 219 vid Stockholm Ö. Foto: Carl-Johan Jargenius |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 220 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 221 |
Nej. |
1992 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 222 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 223 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 224 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 225 |
Nej. |
1993 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 226 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 227 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 228 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 229 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 230 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 231 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 232 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 233 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 234 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL X10p 235 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
UBp: |
Typ: Mellanvagn, andra klass Längd: 19900 mm Axelföljd: 2'2' Tjänstevikt: 28,7 ton Hastighet: 75 km/h Tillverkare: ABB Railcar Byggår: 1988-1995 Sittplatser: 80 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SL UBp 801 |
Nej. |
1990 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 802 |
Nej. |
1990 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 803 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 804 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 805 |
Nej. |
1991 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 806 |
Nej. |
1988 (omb. 1991) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 807 |
Nej. |
1988 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 808 |
Nej. |
1988 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 809 |
Nej. |
1989 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 810 |
Nej. |
1989 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 811 |
Nej. |
1989 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 812 |
Nej. |
1989 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 813 |
Nej. |
1989 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 814 |
Nej. |
1989 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 815 |
Nej. |
1989 (omb. 1993) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 816 |
Nej. |
1989 (omb. 1993) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 817 |
Nej. |
1989 (omb. 1993) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 818 |
Nej. |
1989 (omb. 1994) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 819 |
Nej. |
1989 (omb. 1991) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 820 |
Nej. |
1989 (omb. 1993) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 821 |
Nej. |
1989 (omb. 1994) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 822 |
Nej. |
1989 (omb. 1994) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 823 |
Nej. |
1989 (omb. 1993) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 824 |
Nej. |
1990 (omb. 1991) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 825 |
Nej. |
1990 (omb. 1992) |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 826 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 827 |
Nej. |
1994 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 828 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 829 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 830 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 831 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|
SL UBp 832 |
Nej. |
1995 |
Blå/Vit |
SL |
|