Kontakt
Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].
LKAB
MTAB IORE 101 + MTAB IORE rullar in i Luleå med ett malmtåg. Foto: Ulrik Martinussen.
-
LKAB är ett bolag som fraktar malm i norra Sverige. Till dessa transporter användar man IORE-lok.
De flesta loken ägs och förvaltas av LKAB:s helägda dotterbolag Malmtrafik i Kiruna AB (MTAB). Några ägs av det norska dotterbolaget Malmtrafikk AS (MTAS).
-
T46 2 interiör i förarhytten efter ombyggnad. Foto: Magnus Lindman.
-
MTAB IORE: 101-134 = 34 st. MTAB Da: 889 = 1 st. MTAB T46: 1-4 = 4 st. MTAB T44: 6 = 1 st. MTAS T44: 5 = 1st. MTAS Motala: 11 = 1 st. |
Loknummer: | Bild: | Tillverkningår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
IORE: |
Typ: Ellok Axelföljd: Co'Co'+Co'Co' Längd: 45810 mm Effekt: 10800 kW Hastighet: 80 km/h Tillverkare: Bombardier Byggår: 2000-2004, 2009-2010, 2012-2013 |
||||
MTAB IORE 101 |
MTAB IORE 101 i Luleå. Foto: Ulrik Martinussen. |
2000 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Polcirkeln. |
MTAB IORE 102 |
MTAB IORE 102 i Norra Sunderbyn. Foto: Ulrik Martinussen. |
2000 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Malmberget. |
MTAB IORE 103 |
Nej. | 2001 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Luleå. |
MTAB IORE 104 |
MTAB IORE 104 i Kiruna. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
2001 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Gällivare. |
MTAB IORE 105 |
MTAB IORE 105 i Kiruna. Foto: Ulrik Martinussen. |
2001 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Narvik. |
MTAB IORE 106 |
MTAB IORE 106 i Kiruna. Foto: Ulrik Martinussen. |
2001 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Kiruna. |
MTAB IORE 107 |
Nej. |
2002 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Svappavaara. |
MTAB IORE 108 |
MTAB IORE 108 i Kiruna. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
2002 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Torneträsk. |
MTAB IORE 109 |
MTAB IORE 109 i Kiruna. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
2002 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Abisko. |
MTAB IORE 110 |
Nej. | 2002 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Björkliden. |
MTAB IORE 111 |
MTAB IORE 111 i Kiruna. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
2002 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Katterat. |
MTAB IORE 112 |
MTAB IORE 112 i Narvik. Foto: Ulrik Martinussen. |
2002 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Vassijaure. |
MTAB IORE 113 |
Nej. | 2003 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Bergfors. |
MTAB IORE 114 |
Nej. | 2003 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Rautas. |
MTAB IORE 115 |
Nej. | 2004 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Stenbacken. |
MTAB IORE 116 |
MTAB IORE 116 i norra Sverige. Foto: Ulrik Martinussen. |
2004 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Stordalen. |
MTAB IORE 117 |
Nej. | 2004 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Boden. |
MTAB IORE 118 |
MTAB IORE 118 i Kiruna. Foto: Ulrik Martinussen. |
2004 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Murjek. |
MTAB IORE 119 |
Nej. | 2009 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Koskullskulle. |
MTAB IORE 120 |
Nej. | 2009 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Kaisepakte. |
MTAB IORE 121 |
Nej. | 2010 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Rombak. |
MTAB IORE 122 |
Nej. | 2010 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Råtsi. |
MTAB IORE 123 |
Nej. | 2010 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Riksgränsen. |
MTAB IORE 124 |
Nej. | 2010 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Kaitum. |
MTAB IORE 125 |
Nej. | 2010 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Sjisjka. |
MTAB IORE 126 |
Nej. | 2010 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Sandskär. |
MTAB IORE 127 |
Nej. | 2012 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Bjørnfjell. |
MTAB IORE 128 |
Nej. | 2013 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Krokvik. |
MTAB IORE 129 |
Nej. | 2013 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Nattavaara. |
MTAB IORE 130 |
Nej. | 2013 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Mertainen. |
MTAB IORE 131 |
Nej. | 2013 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Straumsnes. |
MTAB IORE 132 |
Nej. | 2013 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Rensjön. |
MTAB IORE 133 |
Nej. | 2013 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Kopparåsen. |
MTAB IORE 134 |
Nej. | 2014 | Mörkblå | MTAB | Loket bär namnet Notviken. |
T46: |
Typ: Dieselelektriskt lok Axelföljd: Co'Co' Längd: 18640 mm Tjänstevikt: 150 ton Effekt: 1491 kW Hastighet: 100 km/h Tillverkare: Nohab Byggår: 1973-1974 Ombyggnadsår: 2010-2013 |
||||
MTAB T46 1 |
Nej. | 1973 | Mörkblå | MTAB | Ombyggd år 2011. |
MTAB T46 2 |
MTAB T46 2 i Kiruna. Foto: Ulrik Martinussen. |
1973 | Mörkblå | MTAB | Ombyggd år 2010. |
MTAB T46 3 |
MTAB T46 3 i Kiruna. Foto: Ulrik Martinussen. |
1973 | Mörkblå | MTAB | Ombyggd år 2013. |
MTAB T46 4 |
Nej. | 1973 | Mörkblå | MTAB |
Ombyggd år 2013. |
T44: |
Typ: Dieselelektriskt lok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 15400 mm Tjänstevikt: 76 ton Effekt: 1235 kW Hastighet: 100 km/h Tillverkare: Nohab och Kalmar Verkstads AB Byggår: 1968-1987 |
||||
MTAS T44 5 |
MTAS T44 5. Foto: Carl-Johan Jargenius. |
1970 | Röd | MTAS | F.d. T44 283. |
MTAB T44 6 |
MTAB T44 6 i Kiruna. Foto: Ulrik Martinussen. |
1969 | Blå | MTAB | F.d. T44 276. |
Motala: |
Typ: Diesellok Axelföljd: D Längd: 10640 mm Tjänstevikt: 100 ton Effekt: 746 kW Hastighet: 35 km/h Tillverkare: Motala Verkstad Byggår: 1966 |
||||
MTAS Motala 11 |
Nej. |
1966 | Röd | MTAS |