Kontakt

Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].

Green Cargo Rm-lok:

Green Cargo Rm 1261 + Rc4P 1318 passerar vid Florröd med Gt 4158. Foto: Felix Hubertsson - 2013.

-

Rm är i grunden en Rc4 med en extra fjäder per boggie, högre tjänstevikt samt utväxling för 100km/h. De användes i malmtågen förr men nu används de i tunga godståg.

Loken byggdes under 1970-talet, och anpassades för att dra de tunga "Malmtågen" i norrland. Loken fick en lägre utväxling än Rc4-loken (100 km/h för Rm, 135 km/h Rc4) för att få bättre dragkraft, de fick även malmtågskoppel och malmtågsbroms.

Rm-loken drog malmtåg fram till 1980-talet, då behovet på lok i malmtågen minskade. Loken omplacerades till Ånge, där de rullade till början av 1990-talet då de återigen återvände till malmtågen.

I mitten av 1990-talet beslutade dåvarande SJ Gods att Rm-loken skulle utrustas med vanligt UIC-koppel och anpassas för att dra vanliga godståg. Man behöll den lägre utväxlingen.

Rm-loken rullade flitigt i godstågen, främst i Skåne.

År 2013 framträdde det nya planer för Rm-loken då Green Cargo beslutade att flytta upp Rm-loken till Norrland och malmtågen än en gång. Loken utrustades då återigen med malmtågskoppel, och kämpade därefter på med malmtågen åt Northland Resources.

Northland gick i konkurs i december 2014, i och med detta ställdes loken av under en längre tid.

I januari 2016 beslutade Green Cargo sig för att åter utrusta Rm-loken med UIC-koppel och använda loken i vanliga godståg, främst på sträckan Malmö-Göteborg, samt Malmö-Trelleborg.

Samtliga Rm-lok var åter i trafik under februari 2016.

-

Green Cargo Rm 1262 i Skytts Vemmerlöv, vid Trelleborg. Foto: Stoffe Källström - 2016.

Green Cargo Rm 1260 + Rm 1261 i Malmö. Foto: Stoffe Källström - 2016.

Green Cargo Rm 1259, som är det enda grönmålade Rm-loket, i Alvesta. Foto: Felix Hubertsson - 2012.

Green Cargo Rm 1257 interiör. Foto: Felix Hubertsson - 2013.

---

Green Cargo Rm: 1257-1262 = 6 st.

Loknummer: Bild: Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare:

Övrig info:

Rm:

Typ: Ellok

Axelföljd: Bo'Bo'

Längd: 15520 mm

Tjänstevikt: 90 ton

Effekt: 3600 kW

Hastighet: 100 km/h

Tillverkare: Asea

Byggår: 1977

4 st LJH108 traktionsmotorer på vardera 900 kW.

       

GC

Rm 1257

Green Cargo Rm 1257 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013.

1977 Blå GC

 

 

 

GC

Rm 1258

Green Cargo Rm 1258 i Karlshamn. Foto: Felix Hubersson - 2012.

1977 Blå GC  

GC

Rm 1259

Green Cargo Rm 1259 i Kristianstad. Foto: Felix Hubertsson - 2013.

1977 Grön GC

Enda Rm-loket med grön färgsättning.

GC

Rm 1260

Green Cargo Rm 1260 i Alvesta. Foto: Felix Hubertsson - 2012.

1977 Blå GC

 

GC

Rm 1261

Green Cargo Rm 1261 vid Florröd. Foto: Felix Hubertsson - 2013.

1977 Blå GC

 

GC

Rm 1262

Green Cargo Rm 1262 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013.

1977 Blå GC

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)