Kontakt
Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].
Green Cargo Rm-lok:
Green Cargo Rm 1261 + Rc4P 1318 passerar vid Florröd med Gt 4158. Foto: Felix Hubertsson - 2013.
-
Rm är i grunden en Rc4 med en extra fjäder per boggie, högre tjänstevikt samt utväxling för 100km/h. De användes i malmtågen förr men nu används de i tunga godståg.
Loken byggdes under 1970-talet, och anpassades för att dra de tunga "Malmtågen" i norrland. Loken fick en lägre utväxling än Rc4-loken (100 km/h för Rm, 135 km/h Rc4) för att få bättre dragkraft, de fick även malmtågskoppel och malmtågsbroms.
Rm-loken drog malmtåg fram till 1980-talet, då behovet på lok i malmtågen minskade. Loken omplacerades till Ånge, där de rullade till början av 1990-talet då de återigen återvände till malmtågen.
I mitten av 1990-talet beslutade dåvarande SJ Gods att Rm-loken skulle utrustas med vanligt UIC-koppel och anpassas för att dra vanliga godståg. Man behöll den lägre utväxlingen.
Rm-loken rullade flitigt i godstågen, främst i Skåne.
År 2013 framträdde det nya planer för Rm-loken då Green Cargo beslutade att flytta upp Rm-loken till Norrland och malmtågen än en gång. Loken utrustades då återigen med malmtågskoppel, och kämpade därefter på med malmtågen åt Northland Resources.
Northland gick i konkurs i december 2014, i och med detta ställdes loken av under en längre tid.
I januari 2016 beslutade Green Cargo sig för att åter utrusta Rm-loken med UIC-koppel och använda loken i vanliga godståg, främst på sträckan Malmö-Göteborg, samt Malmö-Trelleborg.
Samtliga Rm-lok var åter i trafik under februari 2016.
-
Green Cargo Rm 1262 i Skytts Vemmerlöv, vid Trelleborg. Foto: Stoffe Källström - 2016.
Green Cargo Rm 1260 + Rm 1261 i Malmö. Foto: Stoffe Källström - 2016.
Green Cargo Rm 1259, som är det enda grönmålade Rm-loket, i Alvesta. Foto: Felix Hubertsson - 2012.
Green Cargo Rm 1257 interiör. Foto: Felix Hubertsson - 2013.
---
Green Cargo Rm: 1257-1262 = 6 st. |
Loknummer: | Bild: | Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: |
Övrig info: |
Rm: |
Typ: Ellok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 15520 mm Tjänstevikt: 90 ton Effekt: 3600 kW Hastighet: 100 km/h Tillverkare: Asea Byggår: 1977 4 st LJH108 traktionsmotorer på vardera 900 kW. |
||||
GC Rm 1257 |
Green Cargo Rm 1257 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1977 | Blå | GC |
|
GC Rm 1258 |
Green Cargo Rm 1258 i Karlshamn. Foto: Felix Hubersson - 2012. |
1977 | Blå | GC | |
GC Rm 1259 |
Green Cargo Rm 1259 i Kristianstad. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1977 | Grön | GC |
Enda Rm-loket med grön färgsättning. |
GC Rm 1260 |
Green Cargo Rm 1260 i Alvesta. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1977 | Blå | GC |
|
GC Rm 1261 |
Green Cargo Rm 1261 vid Florröd. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1977 | Blå | GC |
|
GC Rm 1262 |
Green Cargo Rm 1262 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1977 | Blå | GC |
|