Kontakt

Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].

SJ Motorvagnar

Ett av SJ:s X2-tåg passerar strax söder om Grevie på Västkustbanan. Foto: Anton Andersson - 2015.

-

SJ trafikerar hela Sverige med olika typer av tåg. Man använder sig av både loktåg och motorvagnar, i söder främst motorvagnar och i norr främst loktåg. På denna sida presenteras SJ:s motorvagnar, som alla är elmotorvagnar. Man har motorvagnar av följande typer: X2, X12, X31K, X40, X50, X52 och X55.

X2 och X55 tillhör konceptet SJ Snabbtåg, X2 som X 2000 och X55 som SJ 3000. X12, X40, X50 och X52 tillhör konceptet SJ Regional. X31K-motorvagnarna är för tillfället avställda.

Personvagnarna som används i loktågen kan du läsa om på denna sida.

---

SJ trafikerar följande sträckor med motorvagnar, från norr till söder:

- STOCKHOLM-ARLANDA-GÄVLE-SUNDSVALL-ÖRNSKÖLDSVIK-UMEÅ

- STOCKHOLM-ÖSTERSUND

- STOCKHOLM-BORLÄNGE-MORA

- STOCKHOLM-BORLÄNGE-FALUN

- LINKÖPING-STOCKHOLM-GÄVLE

- LINKÖPING-FLEN-ESKILSTUNA-VÄSTERÅS-SALA

- STOCKHOLM-VÄSTERÅS-ÖREBRO-HALLSBERG

- STOCKHOLM-ESKILSTUNA-ÖREBRO-HALLSBERG

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-HALLSBERG

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-LAXÅ-KRISTINEHAMN-KARLSTAD-CHARLOTTENBERG-KONGSVINGER-OSLO

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-SKÖVDE-HERRLJUNGA-ÖXNERED-UDDEVALLA-STRÖMSTAD

- STOCKHOLM-NYKÖPING-KOLMÅRDEN-LINKÖPING

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-LAXÅ-KARLSTAD

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-SKÖVDE-HERRLJUNGA-ÖXNERED-UDDEVALLA-STRÖMSTAD

- STOCKHOLM-VÄSTERÅS-ÖREBRO-HALLSBERG-HERRLJUNGA-GÖTEBORG

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-SKÖVDE-HERRLJUNGA-GÖTEBORG

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-SKÖVDE-HERRLJUNGA-GÖTEBORG-HALMSTAD-HELSINGBORG-LUND-MALMÖ

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-LINKÖPING-NÄSSJÖ-JÖNKÖPING

- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-LINKÖPING-NÄSSJÖ-ALVESTA-HÄSSLEHOLM-LUND-MALMÖ

- GÖTEBORG-TROLLHÄTTAN-ÖXNERED-KARLSTAD

- GÖTEBORG-HALMSTAD-HELSINGBORG-LUND-MALMÖ

---

SJ X12 3194 med ny färgsättning i Västerås. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

SJ X12 3192 med äldre färgsättning i Katrineholm. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

SJ X31K 4334 i Malmö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012.

SJ X40 3329 i Årstaberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2007.

SJ X50 9002 i Västerås. Motorvagnen har ett förflutet hos Västmanlands Lokaltrafik. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

SJ X52 9079 utanför Mellerud. Fyra motorvagnar av denna typ används mellan Göteborg och Karlstad i samarbete med Västtrafik och Värmlandstrafik, därav färgsättningen. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

SJ X55 3345 norr om Ovansjö. Foto: Ulrik Martinussen - 2012.

Interiör första klass i X 2000, i en vagn av typen UA2. Foto: Carl-Johan Jargenius.

Interiör andra klass i X 2000, i en vagn av typen UB2X. Foto: Anton Andersson.

Interiör nedervåning i SJ X40. Foto: Carl-Johan Jargenius.

Interiör ovanvåning i SJ X40. Foto: Carl-Johan Jargenius.

Interiör förarhytt i SJ X40. Foto: Carl-Johan Jargenius.

 

---

SJ X2: 2001-2013, 2015-2030, 2035 = 30 st.

SJ X2K: 2031-2034, 2036-2043 = 12 st.

SJ UB2X: 2501-2504, 2506-2522, 2524-2526, 2528-2530, 2532, 2535-2537 = 31 st.

SJ UB2XK: 2523, 2527, 2531, 2533, 2534, 2538-2544 = 12 st.

SJ UA2: 2702, 2715-2718, 2720, 2722-2727, 2729-2738, 2808-2812, 2814, 2815, 2817, 2818, 2820, 2821,2883-2886,  2901, 2918 = 39 st.

SJ UA2K: 2719, 2721, 2728, 2739-2754, 2813, 2816, 2832, 2866, 2867, 2869 = 25 st.

SJ UB2: 2701, 2703-2713, 2801, 2803-2807, 2822-2827, 2829-2831, 2838, 2840-2846, 2848, 2851, 2853-2855, 2862, 2873, 2905, 2909, 2911, 2915, 2916, 2922 = 48 st.

SJ UB2K: 2714, 2802, 2828, 2833-2837, 2839, 2847, 2849, 2850, 2852, 2856-2861, 2863-2865, 2868, 2870-2872, 2874-2882, 2910 = 36 st.

SJ URB2: 2601-2605, 2607-2616 = 15 st.

SJ URB2K: 2606, 2617-2624 = 9 st.

SJ URB2A: 2902-2904, 2906-2908, 2917 = 7 st.

SJ URB2KA: 2912-2914, 2919-2921 = 6 st.

SJ CX2: 2088 = 1 st.

SJ CUB2XFK: 2545 = 1 st.

SJ X12: 3191-3194, 3220-3222 = 7 st.

SJ X31K: 4332, 4334 = 2 st.

SJ X40: 3301-3342 = 42 st.

SJ X50: 9001-9004 = 4 st.

SJ X52: 9077-9080 = 4 st.

SJ X55: 3344-3363 = 20 st.

X12:             

Typ: Elmotorvagn, tvådelad, andra klass

Längd: 49800 mm

Axelföljd: Bo'Bo'+2'2'

Tjänstevikt: 103 ton

Effekt: 1280 kW

Hastighet: 160 km/h

Tillverkare: ASEA

Byggår: 1991-1994

Sittplatser 2 klass: 122 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

X12 3191

SJ X12 3191 i Västerås. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

1991 Blå ABTR  

SJ

X12 3192

SJ X12 3192 i Katrineholm. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

1991
Blå ABTR  

SJ

X12 3193

SJ X12 3193 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

1991 Blå ABTR  

SJ

X12 3194

SJ X12 3194 i Västerås. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

1992 Grå SJ  

SJ

X12 3220

SJ X12 3220 i Norrköping. Foto: Ulrik Carl-Johan Jargenius - 2013.

1994 Grå SJ  

SJ

X12 3221

SJ X12 3221 i Linköping. Foto: Ulrik Martinussen - 2005.

Motorvagnen är numera omlackerad i grått.

1994 Grå SJ  

SJ

X12 3222

SJ X12 3222 i Norrköping. Foto: Ulrik Martinussen - 2010.

Motorvagnen är numera omlackerad i grått.

1994 Grå SJ  

X31K:             

Typ: Elmotorvagn, tredelad, första och andra klass

Längd: 78900 mm

Axelföljd: Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo'

Tjänstevikt: 159 ton

Effekt: 2300 kW

Hastighet: 180 km/h

Tillverkare: Adtranz/Bombardier

Byggår: 2000-2011

Sittplatser 1 klass: 20 st

Sittplatser 2 klass: 174 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

X31K 4332

SJ X31K 4332 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2010.

2001

Grå

SJ

Avställd.

SJ

X31K 4334

SJ X31K 4334 i Malmö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012.

2001

Grå

SJ

Avställd.

X40:             

Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, första och andra klass

Längd: 55100 mm eller 75300 mm

Axelföljd: Bo'2'+2'Bo' eller Bo'2'+2'Bo'+2'Bo'

Tjänstevikt: 144 ton eller 216 ton

Effekt: 1700 kW eller 2550 kW

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: Alstom

Byggår: 2004-2007

Sittplatser 1 klass: 26 st

Sittplatser 2 klass: 115 eller 205 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

X40 3301

SJ X40 3301 i Enköping. Foto: Theodor Brabie - 2015.

2004

Grå

SJ

 

SJ

X40 3302

SJ X40 3302 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012.

2004

Grå

SJ

 

SJ

X40 3303

 Nej.

2004

Grå

SJ

 

SJ

X40 3304

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3305

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3306

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3307

SJ X40 3307 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3308

SJ X40 3308 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3309

SJ X40 3309 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3310

SJ X40 3310 vid Norra Bantorget, Stockholm. Foto: Ulrik Martinussen - 2009.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3311

SJ X40 3311 norr om Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3312

SJ X40 3312 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3313

SJ X40 3313 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3314

SJ X40 3314 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3315

 

SJ X40 i Uppsala Foto: Carl-Johan Jargenius - 2017.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3316

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3317

SJ X40 3317 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

2005, 2007

Grå

SJ

 

SJ

X40 3318

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3319

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3320

SJ X40 3320 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3321

SJ X40 3321 i Nässjö. Foto: Ulrik Martinussen - 2005.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3322

SJ X40 3322 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2015.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3323

SJ X40 3323 i Hallsberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2012.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3324

SJ X40 3324 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3325

X40 3325 vid Tomteboda Ö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2017.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3326

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3327

SJ X40 3327 i Hallsberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2007.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3328

 Nej.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3329

SJ X40 3329 i Årstaberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2007.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3330

SJ X40 3330 i Hallsberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3331

SJ X40 3331 på Stockholm C. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3332

 Nej.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3333

SJ X40 3333 på Riddarholmen. Foto: Anton Andersson - 2015.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3334

SJ X40 3334 på Nya Årstabron. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3335

Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3336

SJ X40 3336 i Enköping. Foto: Theodor Brabie - 2015.

2005

Grå

 SJ

 

SJ

X40 3337

SJ X40 3337 i Enköping. Foto: Theodor Brabie - 2015.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3338

SJ X40 3338 i Skövde. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3339

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3340

 Nej.

2006

Grå

SJ

 

SJ

X40 3341

 Nej.

2005

Grå

SJ

 

SJ

X40 3342

 Nej.

2007

Grå

SJ

 

X50:             

Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, andra klass

Längd: 53900 mm eller 80500 mm

Axelföljd: Bo'Bo'+2'Bo' eller Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo'

Tjänstevikt: 142 ton eller 203 ton

Effekt: 1500 kW eller 2120 kW

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: Adtranz

Byggår: 2001-2004, 2008

Sittplatser: 166 st eller 267 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

X50 9001

SJ X50 9001 i Västerås. Foto: Theodor Brabie - 2015.

2001

Ljusblå/Vit/Metall

ABTR

Bär namnet Hammaren.

SJ

X50 9002

SJ X50 9002 i Västerås. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

2001

Ljusblå/Vit/Metall

ABTR

Bär namnet Hyttan.

SJ

X50 9003

SJ X50 9003 i Flen. Foto: Ulrik Martinussen - 2012.

2001

Ljusblå/Vit/Metall

ABTR

Bär namnet Järnet.

SJ

X50 9004

SJ X50 9004 i Hälleforsnäs. Foto: Ulrik Martinussen - 2010.

2001

Ljusblå/Vit/Metall

ABTR

Bär namnet Misteln.

X52:             

Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, första och andra klass

Längd: 53900 mm eller 80500 mm

Axelföljd: Bo'Bo'+2'Bo' eller Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo'

Tjänstevikt: 142 ton eller 203 ton

Effekt: 1500 kW eller 2120 kW

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: Adtranz/Bombardier

Byggår: 2001-2005, 2012

Sittplatser: 148 st eller 250 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

X52 9077

SJ X52 9077 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2014.

2012

Gul/Silver/Metall

 ABTR

 

SJ

X52 9078

SJ X52 9078 vid Upphärad. Foto: Ulrik Martinussen - 2012.

2012

Gul/Silver/Metall

VTA

 

SJ

X52 9079

SJ X52 9079 utanför Mellerud. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.

2012

Gul/Silver/Metall

VTA

 

SJ

X52 9080

SJ X52 9080 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

2012

Gul/Silver/Metall

VTA

 

X55:             

Typ: Elmotorvagn, fyrdelad, första och andra klass

Längd: 98800 mm

Axelföljd: Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo'

Tjänstevikt: 183 ton

Effekt: 3180 kW

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: Bombardier

Byggår: 2010-2012

Sittplatser 1 klass: 62 st

Sittplatser 2 klass: 183 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

X55 3344

 Nej.

2010

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3345

SJ X55 3345 i Ovansjö. Foto: Ulrik Martinussen - 2012.

2010

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3346

SJ X55 3346 i Älvsjö. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.

2011

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3347

 Nej.

2011

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3348

SJ X55 3348 i Ramlösa. Foto: Theodor Brabie.

2011

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3349

SJ X55 3349 i Uppsala. Foto: Ulrik Martinussen - 2012.

2011

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3350

SJ X55 3350 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

2011

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3351

SJ X55 3351 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3352

SJ X55 3352 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3353

SJ X55 3353 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3354

SJ X55 3354 i Falun. Foto: Erik Widenfalk - 2015.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3355

SJ X55 3355 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3356

SJ X55 3356 i Mora. Foto: Stefan Wiberg - 2014.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3357

SJ X55 3357 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3358

SJ X55 3358 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3359

SJ X55 3359 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3360

SJ X55 3360 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3361

SJ X55 3361 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3362

SJ X55 3362 i Falun. Foto: Erik Widenfalk - 2015.

2012

Silver/Metall

SJ

 

SJ

X55 3363

SJ X55 3363 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

2012

Silver/Metall

SJ

 

X2:                 

Typ: Elmotorvagn, drivenhet

Längd: 17500 mm

Axelföljd: Bo'Bo'

Tjänstevikt: 73 ton

Effekt: 3260 kW

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad

Byggår: 1990-1997

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

X2 2001

SJ X2 2001 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015.

1990

Grå

SJ

 

SJ

X2 2002

SJ X2 2002 i Halmstad. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1991

Grå

SJ

 

SJ

X2 2003

SJ X2 2003 i Karlstad. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016.

1991

Grå

SJ

Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991.

SJ

X2 2004

SJ X2 2004 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991

Grå

SJ

 

SJ

X2 2005

 Nej.

1991

Grå

SJ

Befinner sig just nu i Schweiz för prototypombyggnad.

SJ

X2 2006

SJ X2 2006 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1991

Grå

SJ

 

SJ

X2 2007

 Nej.

1991

Grå SJ  

SJ

X2 2008

 SJ X2 2008 i Oslo. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016

SJ X2 2008 i Stockholm C. Foto: Viking Neimert - 2016

1992

Grå SJ Har burit reklam för Netflix serien ''Get down''

SJ

X2 2009

 Nej.

1992

Grå SJ  

SJ

X2 2010

SJ X2 2010 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014.

1992

Grå SJ Har burit reklam för Dagens Industri vid två tillfällen, en gång i rött och en gång i rosa.

SJ

X2 2011

SJ X2 2011 på Stockholm C. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013.

1992

Grå SJ  

SJ

X2 2012

 Nej.

1992

Grå SJ  

SJ

X2 2013

SJ X2 2013 i Stockholm. Foto: Olof Wilhelmsson - 2014.

1992

Grå SJ Användes för provkörningar i USA 1992-1994.

SJ

X2 2015

Nej.

1993

Grå SJ  

SJ

X2 2016

SJ X2 2016 på Stockholm C. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011.

1993

Grå SJ Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år.

SJ

X2 2017

SJ X2 2017 i Kävlinge. Foto: Carl-Johan Jargenius  - 2016.

1993

Grå SJ Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år.

SJ

X2 2018

 SJ X2 2018 i Oslo. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016

1993

Grå SJ  

SJ

X2 2019

 Nej.

1993

Grå SJ  

SJ

X2 2020

SJ X2 2020 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013.

1993

Grå SJ  

SJ

X2 2021

 Nej.

1993

Grå SJ  

SJ

X2 2022

 Nej.

1994

Grå SJ  

SJ

X2 2023

SJ X2 2023 i Hjärup. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016

1994

Grå SJ  

SJ

X2 2024

SJ X2 2024 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012.

1994

Grå SJ  

SJ

X2 2025

SJ X2 2025 på Cst. Foto: Carl-Johan Jargenius.

1994

Grå SJ  

SJ

X2 2026

 

SJ X2 2026 på Cst. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1994

Grå SJ  

SJ

X2 2027

SJ X2 2027 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016

1994

Grå SJ  

SJ

X2 2028

SJ X2 2028 i Alvesta. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013.

1994

Grå SJ  

SJ

X2 2029

SJ X2 2029 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016

1994

Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

X2 2030

 Nej.

1994

Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

X2K 2031

SJ X2K 2031 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1994

Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

X2K 2032

SJ X2K 2032 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå SJ  

SJ

X2K 2033

SJ X2K 2033 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå SJ  

SJ

X2K 2034

 Nej.

1995

 Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

X2 2035

SJ X2 2035 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014.

1995

Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

X2K 2036

SJ X2K 2036 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå SJ  

SJ

X2K 2037

SJ X2K 2037 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen - 2014.

1996

Grå SJ Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar.

SJ

X2K 2038

 

SJ X2 2038 i Köpenhamn. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016

1996

Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

X2K 2039

SJ X2K 2039 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

 1996

Grå SJ

 

SJ

X2K 2040

SJ X2K 2040 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1996

Grå SJ

 

SJ

X2K 2041

SJ X2K 2041 i Alvesta. Foto: Anton Andersson - 2014.

1997

Grå SJ  

SJ

X2K 2042

SJ X2K 2042 i Förslöv. Foto: Anton Andersson - 2015.

1997

Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

X2K 2043

SJ X2K 2043 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016

1997

Grå SJ Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010.

CX2:                 

Typ: Elmotorvagn, drivenhet

Längd: 17500 mm

Axelföljd: Bo'Bo'

Tjänstevikt: 73 ton

Effekt: 3260 kW

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad

Byggår: 1998

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

CX2 2088

SJ CX2 2088 i Västerås. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2014.

1998

Blå/Röd SJ

Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012.

Avställd.

UB2X:              

Typ: Manövervagn, andra klass

Längd: 22500 mm

Axelföljd: 2'2'

Tjänstevikt: 55 ton

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad

Byggår: 1990-1997

Sittplatser 2 klass: 41 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

UB2X 2501

 Nej.

1990

Grå SJ  

SJ

UB2X 2502

SJ UB2X 2502 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013.

1991

Grå SJ  

SJ

UB2X 2503

SJ UB2X 2503 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991

Grå SJ Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991.

SJ

UB2X 2504

 Nej.

1991

Grå SJ  

SJ

UB2X 2506

SJ UB2X 2506 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013.

1991

Grå SJ  

SJ

UB2X 2507

 Nej.

1991

Grå SJ  

SJ

UB2X 2508

 

SJ UB2X 2508 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2017.

1992

Grå SJ  

SJ

UB2X 2509

 Nej.

1991

Grå SJ

Befinner sig just nu i Schweiz för prototypombyggnad.

SJ

UB2X 2510

 Nej.

1992

Grå SJ  

SJ

UB2X 2511

 

SJ UB2X 2511 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2017.

1992

Grå SJ Användes för provkörningar i USA 1992-1994.

SJ

UB2X 2512

 

SJ UB2X 2512 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016.

1992

Grå SJ  

SJ

UB2X 2513

SJ UB2X 2513 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013.

1992

Grå SJ  

SJ

UB2X 2514

 Nej.

1992

Grå SJ  

SJ

UB2X 2514

SJ UB2X 2514 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012.

1993

Grå SJ  

SJ

UB2X 2515

 Nej.

1993

Grå SJ  

SJ

UB2X 2516

 Nej.

1993

Grå SJ  

SJ

UB2X 2517

 Nej.

1993

Grå SJ  

SJ

UB2X 2518

 Nej

1993

Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2X 2519

 Nej.

1993

Grå SJ Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2X 2520

SJ UB2X 2520 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013.

1993

Grå SJ

Användes för provkörningar i Australien 1995.

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2X 2521

SJ UB2X 2521 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UB2X 2522

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2523

 Nej.

1992

Grå SJ  

SJ

UB2X 2524

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2X 2525

SJ UB2X 2525 i Kävlinge. Foto: Carl-Johan Jargenius  - 2016.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2X 2526

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2527

SJ UB2XK 2527 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2X 2528

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2X 2529

SJ UB2X 2529 på Stockholm C. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2005.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2X 2530

SJ UB2X 2530 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2013.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2531

 Nej.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2X 2532

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2533

SJ UB2XK 2533 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010.

SJ

UB2XK 2534

SJ UB2XK 2534 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2X 2535

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2X 2536

SJ UB2XZ 2536 på Riddarholmen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2X 2537

SJ UB2X 2537 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2538

SJ UB2XK 2538 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1996

Grå

SJ

Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar.

SJ

UB2XK 2539

 Nej.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2540

 Nej.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2541

SJ UB2XK 2541 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2542

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2543

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2XK 2544

SJ UB2XK 2544 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1997

Grå

SJ

 

CUB2XFK:              

Typ: Manövervagn, andra klass

Längd: 22500 mm

Axelföljd: 2'2'

Tjänstevikt: 55 ton

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad

Byggår: 1998

Sittplatser 2 klass: 41 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

CUB2XFK 2545

 Nej.

1998

Blå/Röd

SJ

Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012.

Avställd.

URB2:              

Typ: Mellanvagn, bistro, andra klass

Längd: 24950 mm

Axelföljd: 2'2'

Tjänstevikt: 49 ton

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad

Byggår: 1990-1998

Sittplatser 2 klass: 28 st

Sittplatser bistro: 18 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

URB2 2601

 Nej.

1990

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2602

 Nej.

1990

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2603

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2604

SJ URB2 2604 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013.

1991

Grå

SJ

Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991.

SJ

URB2 2605

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

URB2K 2606

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2607

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2608

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2609

SJ URB2 2609 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015.

1992

Grå

SJ

Användes för provkörningar i USA 1992-1994.

SJ

URB2 2610

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2611

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2612

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2613

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2614

SJ URB2 2614 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1992

Grå

 SJ

 

SJ

URB2 2615

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

URB2 2616

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

URB2K 2617

 Nej.

1993

Grå

SJ

Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år.

Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010.

SJ

URB2K 2618

SJ URB2K 2618 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1993

Grå

SJ

 

SJ

URB2K 2619

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

URB2K 2620

SJ URB2K 2620 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1993

Grå

SJ

Användes för provkörningar i Australien 1995.

SJ

URB2K 2621

  Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

URB2K 2622

SJ URB2K 2622 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1994

Grå

SJ

 

SJ

URB2K 2623

 Nej.

1998

Grå

SJ

 

SJ

URB2K 2624

SJ URB2K 2624 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1998

Grå

SJ

 

UA2:              

Typ: Mellanvagn, första klass

Längd: 24950 mm

Axelföljd: 2'2'

Tjänstevikt: 47 ton

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad

Byggår: 1990-1998

Sittplatser 1 klass: 48 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

UB2:              

Typ: Mellanvagn, andra klass

Längd: 24950 mm

Axelföljd: 2'2'

Tjänstevikt: 47 ton

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad

Byggår: 1990-1998

Sittplatser 2 klass: 72 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

UB2 2701

 Nej.

1990

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2702

 Nej.

1990

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2703

 Nej.

1990

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2704

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2705

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2706

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2707

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2708

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2709

 Nej.

1991

Grå

SJ

Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991.

SJ

UB2 2710

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2711

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2712

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2713

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2714

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2715

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2716

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2717

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2718

 Nej.

1992

Grå

SJ

Användes för provkörningar i USA 1992-1994.

SJ

UA2K 2719

 Nej.

1992

Grå

SJ

Användes för provkörningar i USA 1992-1994.

SJ

UA2 2720

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2721

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2722

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2723

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2724

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2725

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2726

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2727

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2728

SJ UA2K 2728 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

 1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2729

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2730

SJ UA2 2730 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1993

Grå

SJ

Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år.

SJ

UA2 2731

 Nej.

1993

Grå

SJ

Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år.

SJ

UA2 2732

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2733

SJ UA2 2733 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2734

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2735

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2736

SJ UA2 2736 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2737

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2738

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2739

SJ UA2K 2739 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen - 2014.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2740

 Nej.

1994

Grå

SJ

Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010.

SJ

UA2K 2741

SJ UA2K 2741 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2742

SJ UA2K 2742 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2743

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2744

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2745

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2746

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2747

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2748

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2749

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2750

SJ UA2K 2750 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2751

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2752

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2753

 Nej.

1997

Grå

SJ

Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010.

SJ

UA2K 2754

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2801

 Nej.

1990

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2802

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2803

 Nej.

1991

Grå

SJ

Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991.

SJ

UB2 2804

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2805

SJ UB2 2805 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2806

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2807

 Nej.

1991

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2808

 Nej.

1992

Grå

SJ

Har blivit ombyggd på diverse ställen för att testa nya funktioner.

SJ

UA2 2809

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2810

 Nej.

1992

Grå

SJ

Användes för provkörningar i USA 1992-1994.

SJ

UA2 2811

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2812

 Nej.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2813

SJ UA2K 2813 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1992

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2814

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2815

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2816

SJ UA2K 2816 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2817

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2818

 Nej.

1993

Grå

SJ

Befinner sig just nu i Schweiz för prototypombyggnad.

SJ

UA2 2820

 Nej.

1993

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2821

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2822

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2823

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2824

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2825

SJ UB2 2825 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2826

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2827

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2828

SJ UB2K 2828 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2829

 Nej.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2 2830

 Nej.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2 2831

 Nej.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UA2K 2832

 Nej.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2K 2833

 Nej.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2K 2834

SJ UB2K 2834 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2K 2835

 Nej.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2K 2836

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2837

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2838

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2839

SJ UB2K 2839 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2840

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2841

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2842

SJ UB2 2842 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2843

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2844

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2845

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2846

SJ UB2 2846 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2847

SJ UB2K 2847 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen - 2014.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2848

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2849

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2850

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2851

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2852

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2853

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2854

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2855

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2856

SJ UB2K 2856 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2857

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2858

SJ UB2K 2858 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1996

Grå

SJ

Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar.

SJ

UB2K 2859

SJ UB2K 2859 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1996

Grå

SJ

Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar.

Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010.

SJ

UB2K 2860

SJ UB2K 2860 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1996

Grå

 SJ

 

SJ

UB2K 2861

SJ UB2K 2861 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2862

 Nej.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2863

SJ UB2X 2863 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2864

 Nej.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2865

SJ UB2K 2865 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2866

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2867

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2868

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UA2K 2869

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2870

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2871

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2872

SJ UB2K 2872 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen - 2014.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2873

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2874

 Nej.

1997

Grå

SJ

Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010.

SJ

UB2K 2875

SJ UB2K 2875 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2876

SJ UB2K 2876 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2877

SJ UB2K 2877 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2878

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2879

 Nej.

1998

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2880

 Nej.

1998

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2881

SJ UB2K 2881 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1998

Grå

SJ

 

SJ

UB2K 2882

SJ UB2K 2882 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1998

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2883

SJ UA2 2883 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1998

Grå

SJ

Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012.

SJ

UA2 2884

 Nej.

1998

Grå

SJ

Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012.

Har burit reklam för Netflix serien ''Get down''

SJ

UA2 2885

 Nej.

1998

Grå

SJ

Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012.

SJ

UA2 2886

 Nej.

1998

Grå

SJ

Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012.

SJ

UA2 2901

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

URB2A:             

Typ: Mellanvagn, bistro, andra klass

Längd: 24950 mm

Axelföljd: 2'2'

Tjänstevikt: 49 ton

Hastighet: 200 km/h

Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad

Byggår: 1994-1997

Sittplatser 2 klass: 28 st

Sittplatser bistro: 18 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

SJ

URB2A 2902

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

URB2A 2903

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

URB2A 2904

 Nej.

1994

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2905

 Nej.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

URB2A 2906

 Nej.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

URB2A 2907

 Nej.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

URB2A 2908

 Nej.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2 2909

 Nej.

1994

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2K 2910

SJ UB2K 2910 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

UB2 2911

 Nej.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

URB2KA 2912

SJ URB2KA 2912 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

URB2KA 2913

 Nej.

1995

Grå

SJ

Tillhörde under en period Linx.

SJ

URB2KA 2914

 Nej.

1995

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2915

 Nej.

1996

Grå

SJ

Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar.

SJ

UB2 2916

 Nej.

1996

Grå

SJ

 

SJ

URB2A 2917

 Nej.

1996

Grå

SJ

 

SJ

UA2 2918

 Nej.

1996

Grå

SJ

 

SJ

URB2KA 2919

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

URB2KA 2920

SJ URB2KA 2920 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015.

1997

Grå

SJ

 

SJ

URB2KA 2921

 Nej.

1997

Grå

SJ

 

SJ

UB2 2922

 Nej.

1998

Grå

SJ

Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012.

     

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)