Kontakt
Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].
SJ Motorvagnar
Ett av SJ:s X2-tåg passerar strax söder om Grevie på Västkustbanan. Foto: Anton Andersson - 2015.
-
SJ trafikerar hela Sverige med olika typer av tåg. Man använder sig av både loktåg och motorvagnar, i söder främst motorvagnar och i norr främst loktåg. På denna sida presenteras SJ:s motorvagnar, som alla är elmotorvagnar. Man har motorvagnar av följande typer: X2, X12, X31K, X40, X50, X52 och X55.
X2 och X55 tillhör konceptet SJ Snabbtåg, X2 som X 2000 och X55 som SJ 3000. X12, X40, X50 och X52 tillhör konceptet SJ Regional. X31K-motorvagnarna är för tillfället avställda.
Personvagnarna som används i loktågen kan du läsa om på denna sida.
---
SJ trafikerar följande sträckor med motorvagnar, från norr till söder:
- STOCKHOLM-ARLANDA-GÄVLE-SUNDSVALL-ÖRNSKÖLDSVIK-UMEÅ
- STOCKHOLM-ÖSTERSUND
- STOCKHOLM-BORLÄNGE-MORA
- STOCKHOLM-BORLÄNGE-FALUN
- LINKÖPING-STOCKHOLM-GÄVLE
- LINKÖPING-FLEN-ESKILSTUNA-VÄSTERÅS-SALA
- STOCKHOLM-VÄSTERÅS-ÖREBRO-HALLSBERG
- STOCKHOLM-ESKILSTUNA-ÖREBRO-HALLSBERG
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-HALLSBERG
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-LAXÅ-KRISTINEHAMN-KARLSTAD-CHARLOTTENBERG-KONGSVINGER-OSLO
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-SKÖVDE-HERRLJUNGA-ÖXNERED-UDDEVALLA-STRÖMSTAD
- STOCKHOLM-NYKÖPING-KOLMÅRDEN-LINKÖPING
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-LAXÅ-KARLSTAD
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-SKÖVDE-HERRLJUNGA-ÖXNERED-UDDEVALLA-STRÖMSTAD
- STOCKHOLM-VÄSTERÅS-ÖREBRO-HALLSBERG-HERRLJUNGA-GÖTEBORG
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-SKÖVDE-HERRLJUNGA-GÖTEBORG
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-SKÖVDE-HERRLJUNGA-GÖTEBORG-HALMSTAD-HELSINGBORG-LUND-MALMÖ
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-LINKÖPING-NÄSSJÖ-JÖNKÖPING
- STOCKHOLM-KATRINEHOLM-LINKÖPING-NÄSSJÖ-ALVESTA-HÄSSLEHOLM-LUND-MALMÖ
- GÖTEBORG-TROLLHÄTTAN-ÖXNERED-KARLSTAD
- GÖTEBORG-HALMSTAD-HELSINGBORG-LUND-MALMÖ
---
SJ X12 3194 med ny färgsättning i Västerås. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.
SJ X12 3192 med äldre färgsättning i Katrineholm. Foto: Ulrik Martinussen - 2011.
SJ X31K 4334 i Malmö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012.
SJ X40 3329 i Årstaberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2007.
SJ X50 9002 i Västerås. Motorvagnen har ett förflutet hos Västmanlands Lokaltrafik. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.
SJ X52 9079 utanför Mellerud. Fyra motorvagnar av denna typ används mellan Göteborg och Karlstad i samarbete med Västtrafik och Värmlandstrafik, därav färgsättningen. Foto: Ulrik Martinussen - 2013.
SJ X55 3345 norr om Ovansjö. Foto: Ulrik Martinussen - 2012.
Interiör första klass i X 2000, i en vagn av typen UA2. Foto: Carl-Johan Jargenius.
Interiör andra klass i X 2000, i en vagn av typen UB2X. Foto: Anton Andersson.
Interiör nedervåning i SJ X40. Foto: Carl-Johan Jargenius.
Interiör ovanvåning i SJ X40. Foto: Carl-Johan Jargenius.
Interiör förarhytt i SJ X40. Foto: Carl-Johan Jargenius.
---
SJ X2: 2001-2013, 2015-2030, 2035 = 30 st. SJ X2K: 2031-2034, 2036-2043 = 12 st. SJ UB2X: 2501-2504, 2506-2522, 2524-2526, 2528-2530, 2532, 2535-2537 = 31 st. SJ UB2XK: 2523, 2527, 2531, 2533, 2534, 2538-2544 = 12 st. SJ UA2: 2702, 2715-2718, 2720, 2722-2727, 2729-2738, 2808-2812, 2814, 2815, 2817, 2818, 2820, 2821,2883-2886, 2901, 2918 = 39 st. SJ UA2K: 2719, 2721, 2728, 2739-2754, 2813, 2816, 2832, 2866, 2867, 2869 = 25 st. SJ UB2: 2701, 2703-2713, 2801, 2803-2807, 2822-2827, 2829-2831, 2838, 2840-2846, 2848, 2851, 2853-2855, 2862, 2873, 2905, 2909, 2911, 2915, 2916, 2922 = 48 st. SJ UB2K: 2714, 2802, 2828, 2833-2837, 2839, 2847, 2849, 2850, 2852, 2856-2861, 2863-2865, 2868, 2870-2872, 2874-2882, 2910 = 36 st. SJ URB2: 2601-2605, 2607-2616 = 15 st. SJ URB2K: 2606, 2617-2624 = 9 st. SJ URB2A: 2902-2904, 2906-2908, 2917 = 7 st. SJ URB2KA: 2912-2914, 2919-2921 = 6 st. SJ CX2: 2088 = 1 st. SJ CUB2XFK: 2545 = 1 st. SJ X12: 3191-3194, 3220-3222 = 7 st. SJ X31K: 4332, 4334 = 2 st. SJ X40: 3301-3342 = 42 st. SJ X50: 9001-9004 = 4 st. SJ X52: 9077-9080 = 4 st. SJ X55: 3344-3363 = 20 st. |
X12: |
Typ: Elmotorvagn, tvådelad, andra klass Längd: 49800 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'2' Tjänstevikt: 103 ton Effekt: 1280 kW Hastighet: 160 km/h Tillverkare: ASEA Byggår: 1991-1994 Sittplatser 2 klass: 122 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ X12 3191 |
SJ X12 3191 i Västerås. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
1991 | Blå | ABTR | |
SJ X12 3192 |
SJ X12 3192 i Katrineholm. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
1991 |
Blå | ABTR | |
SJ X12 3193 |
SJ X12 3193 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
1991 | Blå | ABTR | |
SJ X12 3194 |
SJ X12 3194 i Västerås. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
1992 | Grå | SJ | |
SJ X12 3220 |
SJ X12 3220 i Norrköping. Foto: Ulrik Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1994 | Grå | SJ | |
SJ X12 3221 |
SJ X12 3221 i Linköping. Foto: Ulrik Martinussen - 2005. Motorvagnen är numera omlackerad i grått. |
1994 | Grå | SJ | |
SJ X12 3222 |
SJ X12 3222 i Norrköping. Foto: Ulrik Martinussen - 2010. Motorvagnen är numera omlackerad i grått. |
1994 | Grå | SJ | |
X31K: |
Typ: Elmotorvagn, tredelad, första och andra klass Längd: 78900 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo' Tjänstevikt: 159 ton Effekt: 2300 kW Hastighet: 180 km/h Tillverkare: Adtranz/Bombardier Byggår: 2000-2011 Sittplatser 1 klass: 20 st Sittplatser 2 klass: 174 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ X31K 4332 |
SJ X31K 4332 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2010. |
2001 |
Grå |
SJ |
Avställd. |
SJ X31K 4334 |
SJ X31K 4334 i Malmö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
2001 |
Grå |
SJ |
Avställd. |
X40: |
Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, första och andra klass Längd: 55100 mm eller 75300 mm Axelföljd: Bo'2'+2'Bo' eller Bo'2'+2'Bo'+2'Bo' Tjänstevikt: 144 ton eller 216 ton Effekt: 1700 kW eller 2550 kW Hastighet: 200 km/h Tillverkare: Alstom Byggår: 2004-2007 Sittplatser 1 klass: 26 st Sittplatser 2 klass: 115 eller 205 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ X40 3301 |
SJ X40 3301 i Enköping. Foto: Theodor Brabie - 2015. |
2004 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3302 |
SJ X40 3302 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
2004 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3303 |
Nej. |
2004 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3304 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3305 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3306 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3307 |
SJ X40 3307 i Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3308 |
SJ X40 3308 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3309 |
SJ X40 3309 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3310 |
SJ X40 3310 vid Norra Bantorget, Stockholm. Foto: Ulrik Martinussen - 2009. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3311 |
SJ X40 3311 norr om Herrljunga. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3312 |
SJ X40 3312 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3313 |
SJ X40 3313 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3314 |
SJ X40 3314 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3315 |
SJ X40 i Uppsala Foto: Carl-Johan Jargenius - 2017. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3316 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3317 |
SJ X40 3317 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
2005, 2007 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3318 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3319 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3320 |
SJ X40 3320 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3321 |
SJ X40 3321 i Nässjö. Foto: Ulrik Martinussen - 2005. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3322 |
SJ X40 3322 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2015. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3323 |
SJ X40 3323 i Hallsberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3324 |
SJ X40 3324 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3325 |
X40 3325 vid Tomteboda Ö. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2017. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3326 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3327 |
SJ X40 3327 i Hallsberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2007. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3328 |
Nej. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3329 |
SJ X40 3329 i Årstaberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2007. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3330 |
SJ X40 3330 i Hallsberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3331 |
SJ X40 3331 på Stockholm C. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3332 |
Nej. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3333 |
SJ X40 3333 på Riddarholmen. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3334 |
SJ X40 3334 på Nya Årstabron. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3335 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3336 |
SJ X40 3336 i Enköping. Foto: Theodor Brabie - 2015. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3337 |
SJ X40 3337 i Enköping. Foto: Theodor Brabie - 2015. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3338 |
SJ X40 3338 i Skövde. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3339 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3340 |
Nej. |
2006 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3341 |
Nej. |
2005 |
Grå |
SJ |
|
SJ X40 3342 |
Nej. |
2007 |
Grå |
SJ |
|
X50: |
Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, andra klass Längd: 53900 mm eller 80500 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'Bo' eller Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo' Tjänstevikt: 142 ton eller 203 ton Effekt: 1500 kW eller 2120 kW Hastighet: 200 km/h Tillverkare: Adtranz Byggår: 2001-2004, 2008 Sittplatser: 166 st eller 267 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ X50 9001 |
SJ X50 9001 i Västerås. Foto: Theodor Brabie - 2015. |
2001 |
Ljusblå/Vit/Metall |
ABTR |
Bär namnet Hammaren. |
SJ X50 9002 |
SJ X50 9002 i Västerås. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2001 |
Ljusblå/Vit/Metall |
ABTR |
Bär namnet Hyttan. |
SJ X50 9003 |
SJ X50 9003 i Flen. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
2001 |
Ljusblå/Vit/Metall |
ABTR |
Bär namnet Järnet. |
SJ X50 9004 |
SJ X50 9004 i Hälleforsnäs. Foto: Ulrik Martinussen - 2010. |
2001 |
Ljusblå/Vit/Metall |
ABTR |
Bär namnet Misteln. |
X52: |
Typ: Elmotorvagn, två- eller tredelad, första och andra klass Längd: 53900 mm eller 80500 mm Axelföljd: Bo'Bo'+2'Bo' eller Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo' Tjänstevikt: 142 ton eller 203 ton Effekt: 1500 kW eller 2120 kW Hastighet: 200 km/h Tillverkare: Adtranz/Bombardier Byggår: 2001-2005, 2012 Sittplatser: 148 st eller 250 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ X52 9077 |
SJ X52 9077 i Göteborg. Foto: Ulrik Martinussen - 2014. |
2012 |
Gul/Silver/Metall |
ABTR |
|
SJ X52 9078 |
SJ X52 9078 vid Upphärad. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
2012 |
Gul/Silver/Metall |
VTA |
|
SJ X52 9079 |
SJ X52 9079 utanför Mellerud. Foto: Ulrik Martinussen - 2013. |
2012 |
Gul/Silver/Metall |
VTA |
|
SJ X52 9080 |
SJ X52 9080 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Gul/Silver/Metall |
VTA |
|
X55: |
Typ: Elmotorvagn, fyrdelad, första och andra klass Längd: 98800 mm Axelföljd: Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo' Tjänstevikt: 183 ton Effekt: 3180 kW Hastighet: 200 km/h Tillverkare: Bombardier Byggår: 2010-2012 Sittplatser 1 klass: 62 st Sittplatser 2 klass: 183 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ X55 3344 |
Nej. |
2010 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3345 |
SJ X55 3345 i Ovansjö. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
2010 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3346 |
SJ X55 3346 i Älvsjö. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
2011 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3347 |
Nej. |
2011 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3348 |
SJ X55 3348 i Ramlösa. Foto: Theodor Brabie. |
2011 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3349 |
SJ X55 3349 i Uppsala. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
2011 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3350 |
SJ X55 3350 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2011 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3351 |
SJ X55 3351 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3352 |
SJ X55 3352 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3353 |
SJ X55 3353 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3354 |
SJ X55 3354 i Falun. Foto: Erik Widenfalk - 2015. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3355 |
SJ X55 3355 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3356 |
SJ X55 3356 i Mora. Foto: Stefan Wiberg - 2014. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3357 |
SJ X55 3357 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3358 |
SJ X55 3358 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3359 |
SJ X55 3359 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3360 |
SJ X55 3360 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3361 |
SJ X55 3361 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3362 |
SJ X55 3362 i Falun. Foto: Erik Widenfalk - 2015. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
SJ X55 3363 |
SJ X55 3363 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
2012 |
Silver/Metall |
SJ |
|
X2: |
Typ: Elmotorvagn, drivenhet Längd: 17500 mm Axelföljd: Bo'Bo' Tjänstevikt: 73 ton Effekt: 3260 kW Hastighet: 200 km/h Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad Byggår: 1990-1997 |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ X2 2001 |
SJ X2 2001 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1990 |
Grå |
SJ |
|
SJ X2 2002 |
SJ X2 2002 i Halmstad. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ X2 2003 |
SJ X2 2003 i Karlstad. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016. |
1991 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991. |
SJ X2 2004 |
SJ X2 2004 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ X2 2005 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
Befinner sig just nu i Schweiz för prototypombyggnad. |
SJ X2 2006 |
SJ X2 2006 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ X2 2007 |
Nej. |
1991 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2008 |
SJ X2 2008 i Oslo. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016 SJ X2 2008 i Stockholm C. Foto: Viking Neimert - 2016 |
1992 |
Grå | SJ | Har burit reklam för Netflix serien ''Get down'' |
SJ X2 2009 |
Nej. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2010 |
SJ X2 2010 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1992 |
Grå | SJ | Har burit reklam för Dagens Industri vid två tillfällen, en gång i rött och en gång i rosa. |
SJ X2 2011 |
SJ X2 2011 på Stockholm C. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2012 |
Nej. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2013 |
SJ X2 2013 i Stockholm. Foto: Olof Wilhelmsson - 2014. |
1992 |
Grå | SJ | Användes för provkörningar i USA 1992-1994. |
SJ X2 2015 |
Nej. |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2016 |
SJ X2 2016 på Stockholm C. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011. |
1993 |
Grå | SJ | Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år. |
SJ X2 2017 |
SJ X2 2017 i Kävlinge. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016. |
1993 |
Grå | SJ | Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år. |
SJ X2 2018 |
SJ X2 2018 i Oslo. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016 |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2019 |
Nej. |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2020 |
SJ X2 2020 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2021 |
Nej. |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2022 |
Nej. |
1994 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2023 |
SJ X2 2023 i Hjärup. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016 |
1994 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2024 |
SJ X2 2024 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1994 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2025 |
SJ X2 2025 på Cst. Foto: Carl-Johan Jargenius. |
1994 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2026 |
SJ X2 2026 på Cst. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015. |
1994 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2027 |
SJ X2 2027 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016 |
1994 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2028 |
SJ X2 2028 i Alvesta. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1994 |
Grå | SJ | |
SJ X2 2029 |
SJ X2 2029 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016 |
1994 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ X2 2030 |
Nej. |
1994 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ X2K 2031 |
SJ X2K 2031 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1994 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ X2K 2032 |
SJ X2K 2032 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå | SJ | |
SJ X2K 2033 |
SJ X2K 2033 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå | SJ | |
SJ X2K 2034 |
Nej. |
1995 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ X2 2035 |
SJ X2 2035 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1995 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ X2K 2036 |
SJ X2K 2036 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå | SJ | |
SJ X2K 2037 |
SJ X2K 2037 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen - 2014. |
1996 |
Grå | SJ | Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar. |
SJ X2K 2038 |
SJ X2 2038 i Köpenhamn. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016 |
1996 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ X2K 2039 |
SJ X2K 2039 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1996 |
Grå | SJ |
|
SJ X2K 2040 |
SJ X2K 2040 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1996 |
Grå | SJ |
|
SJ X2K 2041 |
SJ X2K 2041 i Alvesta. Foto: Anton Andersson - 2014. |
1997 |
Grå | SJ | |
SJ X2K 2042 |
SJ X2K 2042 i Förslöv. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1997 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ X2K 2043 |
SJ X2K 2043 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016 |
1997 |
Grå | SJ | Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010. |
CX2: |
Typ: Elmotorvagn, drivenhet Längd: 17500 mm Axelföljd: Bo'Bo' Tjänstevikt: 73 ton Effekt: 3260 kW Hastighet: 200 km/h Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad Byggår: 1998 |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ CX2 2088 |
SJ CX2 2088 i Västerås. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2014. |
1998 |
Blå/Röd | SJ |
Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012. Avställd. |
UB2X: |
Typ: Manövervagn, andra klass Längd: 22500 mm Axelföljd: 2'2' Tjänstevikt: 55 ton Hastighet: 200 km/h Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad Byggår: 1990-1997 Sittplatser 2 klass: 41 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ UB2X 2501 |
Nej. |
1990 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2502 |
SJ UB2X 2502 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1991 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2503 |
SJ UB2X 2503 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1991 |
Grå | SJ | Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991. |
SJ UB2X 2504 |
Nej. |
1991 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2506 |
SJ UB2X 2506 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1991 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2507 |
Nej. |
1991 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2508 |
SJ UB2X 2508 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2017. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2509 |
Nej. |
1991 |
Grå | SJ |
Befinner sig just nu i Schweiz för prototypombyggnad. |
SJ UB2X 2510 |
Nej. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2511 |
SJ UB2X 2511 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2017. |
1992 |
Grå | SJ | Användes för provkörningar i USA 1992-1994. |
SJ UB2X 2512 |
SJ UB2X 2512 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2513 |
SJ UB2X 2513 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2514 |
Nej. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2514 |
SJ UB2X 2514 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2012. |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2515 |
Nej. |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2516 |
Nej. |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2517 |
Nej. |
1993 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2518 |
Nej |
1993 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2X 2519 |
Nej. |
1993 |
Grå | SJ | Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2X 2520 |
SJ UB2X 2520 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1993 |
Grå | SJ |
Användes för provkörningar i Australien 1995. Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2X 2521 |
SJ UB2X 2521 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2X 2522 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2523 |
Nej. |
1992 |
Grå | SJ | |
SJ UB2X 2524 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2X 2525 |
SJ UB2X 2525 i Kävlinge. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2016. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2X 2526 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2527 |
SJ UB2XK 2527 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2X 2528 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2X 2529 |
SJ UB2X 2529 på Stockholm C. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2005. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2X 2530 |
SJ UB2X 2530 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2013. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2531 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2X 2532 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2533 |
SJ UB2XK 2533 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010. |
SJ UB2XK 2534 |
SJ UB2XK 2534 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2X 2535 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2X 2536 |
SJ UB2XZ 2536 på Riddarholmen. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2X 2537 |
SJ UB2X 2537 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2538 |
SJ UB2XK 2538 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1996 |
Grå |
SJ |
Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar. |
SJ UB2XK 2539 |
Nej. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2540 |
Nej. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2541 |
SJ UB2XK 2541 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2011. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2542 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2543 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2XK 2544 |
SJ UB2XK 2544 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
CUB2XFK: |
Typ: Manövervagn, andra klass Längd: 22500 mm Axelföljd: 2'2' Tjänstevikt: 55 ton Hastighet: 200 km/h Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad Byggår: 1998 Sittplatser 2 klass: 41 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ CUB2XFK 2545 |
Nej. |
1998 |
Blå/Röd |
SJ |
Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012. Avställd. |
URB2: |
Typ: Mellanvagn, bistro, andra klass Längd: 24950 mm Axelföljd: 2'2' Tjänstevikt: 49 ton Hastighet: 200 km/h Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad Byggår: 1990-1998 Sittplatser 2 klass: 28 st Sittplatser bistro: 18 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ URB2 2601 |
Nej. |
1990 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2602 |
Nej. |
1990 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2603 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2604 |
SJ URB2 2604 i Hagalund. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2013. |
1991 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991. |
SJ URB2 2605 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2K 2606 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2607 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2608 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2609 |
SJ URB2 2609 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1992 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i USA 1992-1994. |
SJ URB2 2610 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2611 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2612 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2613 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2614 |
SJ URB2 2614 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2615 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2 2616 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2K 2617 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år. Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010. |
SJ URB2K 2618 |
SJ URB2K 2618 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2K 2619 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2K 2620 |
SJ URB2K 2620 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1993 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i Australien 1995. |
SJ URB2K 2621 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2K 2622 |
SJ URB2K 2622 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2K 2623 |
Nej. |
1998 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2K 2624 |
SJ URB2K 2624 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1998 |
Grå |
SJ |
|
UA2: |
Typ: Mellanvagn, första klass Längd: 24950 mm Axelföljd: 2'2' Tjänstevikt: 47 ton Hastighet: 200 km/h Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad Byggår: 1990-1998 Sittplatser 1 klass: 48 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
UB2: |
Typ: Mellanvagn, andra klass Längd: 24950 mm Axelföljd: 2'2' Tjänstevikt: 47 ton Hastighet: 200 km/h Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad Byggår: 1990-1998 Sittplatser 2 klass: 72 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ UB2 2701 |
Nej. |
1990 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2702 |
Nej. |
1990 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2703 |
Nej. |
1990 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2704 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2705 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2706 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2707 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2708 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2709 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991. |
SJ UB2 2710 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2711 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2712 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2713 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2714 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2715 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2716 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2717 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2718 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i USA 1992-1994. |
SJ UA2K 2719 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i USA 1992-1994. |
SJ UA2 2720 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2721 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2722 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2723 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2724 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2725 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2726 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2727 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2728 |
SJ UA2K 2728 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2729 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2730 |
SJ UA2 2730 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1993 |
Grå |
SJ |
Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år. |
SJ UA2 2731 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
Ingick i det tågsätt som slog svenskt hastighetsrekord på 276,3 km/h år 1993. Rekordet stod sig i 13 år. |
SJ UA2 2732 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2733 |
SJ UA2 2733 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2734 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2735 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2736 |
SJ UA2 2736 i Stockholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2737 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2738 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2739 |
SJ UA2K 2739 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen - 2014. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2740 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010. |
SJ UA2K 2741 |
SJ UA2K 2741 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2742 |
SJ UA2K 2742 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2743 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2744 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2745 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2746 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2747 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2748 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2749 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2750 |
SJ UA2K 2750 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2751 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2752 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2753 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010. |
SJ UA2K 2754 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2801 |
Nej. |
1990 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2802 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2803 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i Tyskland och Schweiz 1991. |
SJ UB2 2804 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2805 |
SJ UB2 2805 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2806 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2807 |
Nej. |
1991 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2808 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
Har blivit ombyggd på diverse ställen för att testa nya funktioner. |
SJ UA2 2809 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2810 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
Användes för provkörningar i USA 1992-1994. |
SJ UA2 2811 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2812 |
Nej. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2813 |
SJ UA2K 2813 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1992 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2814 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2815 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2816 |
SJ UA2K 2816 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2817 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2818 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
Befinner sig just nu i Schweiz för prototypombyggnad. |
SJ UA2 2820 |
Nej. |
1993 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2821 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2822 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2823 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2824 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2825 |
SJ UB2 2825 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2826 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2827 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2828 |
SJ UB2K 2828 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2829 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2 2830 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2 2831 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UA2K 2832 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2K 2833 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2K 2834 |
SJ UB2K 2834 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2K 2835 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2K 2836 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2837 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2838 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2839 |
SJ UB2K 2839 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2840 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2841 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2842 |
SJ UB2 2842 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2843 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2844 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2845 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2846 |
SJ UB2 2846 i Göteborg. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2847 |
SJ UB2K 2847 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen - 2014. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2848 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2849 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2850 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2851 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2852 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2853 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2854 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2855 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2856 |
SJ UB2K 2856 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2857 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2858 |
SJ UB2K 2858 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1996 |
Grå |
SJ |
Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar. |
SJ UB2K 2859 |
SJ UB2K 2859 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1996 |
Grå |
SJ |
Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar. Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010. |
SJ UB2K 2860 |
SJ UB2K 2860 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2861 |
SJ UB2K 2861 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2862 |
Nej. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2863 |
SJ UB2X 2863 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2864 |
Nej. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2865 |
SJ UB2K 2865 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2866 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2867 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2868 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2K 2869 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2870 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2871 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2872 |
SJ UB2K 2872 i Köpenhamn. Foto: Henrik Puukka-Sørensen - 2014. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2873 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2874 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
Var inblandad i olyckan i Kimstad 2010. |
SJ UB2K 2875 |
SJ UB2K 2875 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2876 |
SJ UB2K 2876 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2877 |
SJ UB2K 2877 i Älmhult. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2878 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2879 |
Nej. |
1998 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2880 |
Nej. |
1998 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2881 |
SJ UB2K 2881 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1998 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2K 2882 |
SJ UB2K 2882 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1998 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2883 |
SJ UA2 2883 i Hässleholm. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015. |
1998 |
Grå |
SJ |
Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012. |
SJ UA2 2884 |
Nej. |
1998 |
Grå |
SJ |
Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012. Har burit reklam för Netflix serien ''Get down'' |
SJ UA2 2885 |
Nej. |
1998 |
Grå |
SJ |
Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012. |
SJ UA2 2886 |
Nej. |
1998 |
Grå |
SJ |
Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012. |
SJ UA2 2901 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
URB2A: |
Typ: Mellanvagn, bistro, andra klass Längd: 24950 mm Axelföljd: 2'2' Tjänstevikt: 49 ton Hastighet: 200 km/h Tillverkare: ASEA, Kalmar Verkstad Byggår: 1994-1997 Sittplatser 2 klass: 28 st Sittplatser bistro: 18 st |
Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: | Övrig info: |
SJ URB2A 2902 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2A 2903 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2A 2904 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2905 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ URB2A 2906 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ URB2A 2907 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ URB2A 2908 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2 2909 |
Nej. |
1994 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2K 2910 |
SJ UB2K 2910 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ UB2 2911 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ URB2KA 2912 |
SJ URB2KA 2912 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ URB2KA 2913 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
Tillhörde under en period Linx. |
SJ URB2KA 2914 |
Nej. |
1995 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2915 |
Nej. |
1996 |
Grå |
SJ |
Var uthyrd till Norska NSB under en tid för provkörningar. |
SJ UB2 2916 |
Nej. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2A 2917 |
Nej. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ UA2 2918 |
Nej. |
1996 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2KA 2919 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2KA 2920 |
SJ URB2KA 2920 i Halmstad. Foto: Anton Andersson - 2015. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ URB2KA 2921 |
Nej. |
1997 |
Grå |
SJ |
|
SJ UB2 2922 |
Nej. |
1998 |
Grå |
SJ |
Levererades till Kina 1998. Avställd 2007 och tillbakaköpt av SJ 2012. |