Kontakt
Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta oss på: [email protected].
GC T44-lok
Green Cargo T44 315 + T44 275 passerar Fröatorp med ett "Volvotåg". Foto: Felix Hubertsson.
-
Green Cargos T44-lok används främst på större bangårdar till växling, och som dragkraft ute på linjen kortare sträckor.
Samtliga lok är utrustade med radiostyrning.
T44 350 och T44 370 är utrustade med radioblockering.
T44 264, 266, 267 och 270 har diacomutrustning.
T44 318, 320, 321, 322 och 323 är utrustade med malmtågskoppel.
T44 281 är utrustad med tornstyrning.
Färgsättning på T44 är vanligtvis blå och orange. Har du tur kan du stöta på några med udda designer.
T44 323, 332, 333 och 350 är grönmålade.
T44 337 har en blå provmålning.
T44 321 har en äldre orange målning med den vita randen längre ned.
T44 278, 279, 317 och 318 har TGOJ-målning.
------
T44 337 var det första T44-loket som målades på prov i en äldre mörkare blå design. 337 blev också den enda i just denna mörkblå variant. Det var år 1989 när SJ presenterade den blåa färgsättningen som detta lok målades om. Förutom enstaka Rc-lok och ett antal personvagnar så lät man även måla om ett T44-lok i den nya blåa färgsättning som man då trodde att dessa lok skulle ha. Men på den tiden hade inte SJ:s logga tagits fram ännu. Visserligen fanns det ett förslag på ny SJ-logga men detta hade inte godkänts. Därför målades T44-lok utan logga på den tiden. Det var först när SJ hade tagit fram en logga som man nu började måla om fler T44 i ljusblått. Men av någon anledning målade man inte om T44 337, och det har fått fortsätta ha denna udda färgsättning. När Green Cargo tog över loket nöjde man sig med att bara märka om det med "Green Cargo-logga", men den udda färgsättningen fick T44 337 behålla. Loket ser loket ut så här än idag och rullar i Green Cargos godstrafik precis som övriga T44:or. 337 är dessutom utrustad med alkolås och flödesmätare men det används ej.
Green Cargo T44 337 i Stilleryd. Foto: Felix Hubertsson - 2015.
------
Green Cargo T44 271 i Karlstad. Foto: Stellan Ekdahl - 2015.
GC T44 262 interiör. Foto: Felix Hubertsson.
------
T44 353 - 365, 367 - 416 är ombyggda till TD-lok.
-
GC T44R: 259, 262, 269, 271-272, 275, 278-279, 282, 314-317, 329-349, 351-352. GC T44RB: 350, 370 = 2 st. GC T44RD: 264, 266, 267, 270 = 4 st. GC T44RN: 318, 320, 321, 322, 323 = 5 st. GC T44RT: 281 = 1 st. |
Loknummer: | Bild: | Tillverkningsår: | Färgsättning: | Ägare: |
Övrig info: |
T44: |
Typ: Dieselelektriskt lok Axelföljd: Bo'Bo' Längd: 15400 mm Tjänstevikt: 76 ton Effekt: 1235 kW Hastighet: 100 km/h Tillverkare: Nohab och Kalmar Verkstads AB Byggår: 1968-1987 |
||||
GC T44R 259 |
Green Cargo T44 259 i Halmstad. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1968 (NOHAB) | Blå | GC |
|
GC T44R 262 |
Green Cargo T44 262 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1969 (NOHAB) | Blå. | GC | |
GC T44RD 264 |
Green Cargo T44 264 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1969 (NOHAB) | Blå. | GC | Loket har Diacomutrustning. |
GC T44RD 266 |
Green Cargo T44 266 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1969 (NOHAB) |
Blå. | GC | Loket har Diacomutrustning. |
GC T44RD 267 |
Green Cargo T44 267 i Tomteboda. Foto: Ulrik Martinussen. |
1969 (NOHAB) | Blå. | GC | Loket har Diacomutrustning. |
GC T44R 269 |
Green Cargo T44 269 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1969 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44RD 270 |
Green Cargo T44 270 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1969 (NOHAB) | Blå | GC | Loket har Diacomutrustning. |
GC T44R 271 |
Green Cargo T44 271 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2010. |
1969 (NOHAB) | Blå | GC | Loket rullade under en tid hos IBAB. |
GC T44R 272 |
Green Cargo T44 272 i Kristianstad. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1969 (NOHAB) | Blå | GC | Loket rullade under en tid hos IBAB. |
GC T44R 275 |
Green Cargo T44 275 i Halmstad. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1969 (NOHAB) | Blå | GC | T44 275 var på 1990-talet uthyrd till NSB i Norge. |
GC T44R 278 |
Green Cargo T44 278 i Hallsberg. Foto: Stellan Ekdahl - 2013. |
1969 (NOHAB) | TGOJ-grön | GC |
Loket ägdes tidigare av TGOJ. T44 278 var på 1990-talet uthyrd till NSB i Norge. |
GC T44R 279 |
Green Cargo T44 279 i Halmstad. Foto: Felix Hubertsson - 2015. |
1969 (NOHAB) | Ny TGOJ-grön | GC | Loket ägdes tidigare av TGOJ. |
GC T44RT 281 |
Green Cargo T44 281 i Borlänge. Foto: Ulrik Martinussen. |
1970 (NOHAB) | Blå | GC | Loket är utrustat med tornstyrning. |
GC T44R 282 |
Green Cargo T44 282 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1970 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44R 314 |
Green Cargo T44 314 i Kristianstad. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1970 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 315 |
Green Cargo T44 315 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1970 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44R 316 |
Green Cargo T44 316 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012 |
1970 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 317 |
Green Cargo T44 317 i Norrköping. Foto: Ulrik Martinussen - 2012. |
1970 (NOHAB) | Ny TGOJ-grön | GC |
Loket ägdes tidigare av TGOJ. Loket är avställt. |
GC T44RN 318 |
Nej. | 1971 (NOHAB) | Ny TGOJ-grön | GC |
Loket ägdes tidigare av TGOJ. Loket är utrustat med malmtågskoppel. Loket är avställt. |
GC T44RN 320 |
Green Cargo T44 320 på Helsingborg gbg. Foto: Carl-Johan Jargenius. |
1971 (NOHAB) | Orange | GC |
Loket är utrustat med malmtågskoppel. Loket är avställt. |
GC T44RN 321 |
Green Cargo T44 321 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2011. |
1971 (NOHAB) | Orange | GC | Loket har fått behålla den vita randen längre ner sedan den ursprungliga färgsättningen.
Loket är utrustat med malmtågskoppel. Loket är avställt. |
GC T44RN 322 |
Green Cargo T44 322 i Perstorp. Foto: Felix Hubertsson - 2011. |
1971 (NOHAB) | Orange | GC |
Loket är utrustat med malmtågskoppel. Loket är avställt. |
GC T44RN 323 |
Green Cargo T44 323 i Alvesta. Foto: Carl-Johan Jargenius. |
1971 (NOHAB) | Grön | GC |
Loket är utrustat med malmtågskoppel. Loket är avställt. |
GC T44R 329 |
Green Cargo T44 329 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1975 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 330 |
Green Cargo T44 330 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson. |
1975 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 331 |
Green Cargo T44 331 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1975 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 332 |
Green Cargo T44 332 i Eskilstuna. Foto: Felix Hubertsson - 2014. |
1975 (NOHAB) | Grön | GC | |
GC T44R 333 |
Green Cargo T44 333 i Loshult. Foto: Felix Hubertsson - 2014. |
1975 (NOHAB) | Grön | GC | |
GC T44R 334 |
Green Cargo T44 334 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1976 (NOAHB) | Orange | GC | |
GC T44R 335 |
Green Cargo T44 335 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1976 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44R 336 |
Green Cargo T44 336 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1976 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 337 |
Green Cargo T44 337 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Provblå | GC |
Loket målades på prov i mörkare blå färgsättning än övriga lok. |
GC T44R 338 |
Green Cargo T44 338 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2013. |
1976 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44R 339 |
GC T44 339 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44R 340 |
Green Cargo T44 340 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson, 2012 |
1976 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44R 341 |
Green Cargo T44 341 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 342 |
Green Cargo T44 342 i Hallsberg. Foto: Ulrik Martinussen - 2011. |
1976 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44R 343 |
Green Cargo T44 343 i Kristianstad. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 344 |
Green Cargo T44 344 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Orange | GC | Loket har ett större nummer på balken i fronten istället för två mindre på sidorna. |
GC T44R 345 |
Green Cargo T44 345 i Kristianstad. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Blå | GC | Loket är avställt. |
GC T44R 346 |
Green Cargo T44 346 i Sölvesborg. Foto: Felix Hubertsson - 2014. |
1976 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 347 |
Green Cargo T44 347 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44R 348 |
Green Cargo T44 348 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 349 |
Green Cargo T44 349 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1976 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44RB 350 |
Green Cargo T44 350 i Hallsberg. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1977 (NOHAB) | Grön | GC |
Loket är utrustat med radioblockering. |
GC T44R 351 |
Green Cargo T44 351 i Älmhult. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1977 (NOHAB) | Blå | GC | |
GC T44R 352 |
Green Cargo T44 352 i Karlshamn. Foto: Felix Hubertsson - 2012. |
1977 (NOHAB) | Orange | GC | |
GC T44RB 370 |
Green Cargo T44 370 i Sölvesborg. Foto: Felix Hubertsson - 2015. |
1980 (NOHAB) |
Blå |
GC |
Loket är utrustat med radioblockering. |